Morgonlöpning: Därför är det så bra

Morgonlöpning innebär att du hoppar från sängen, ner i löparskorna och ut genom dörren. Om du får rutin på din morgonlöpning kan du snart inte leva utan den - även om du är en riktig sjusovare.

Det finns många fördelar med att springa på morgonen så satsa på att komma ut tidigt - även om du är en sjusovare.

  • Morgonlöpning påverkas i stort sett aldrig av oförutsedda händelser. På eftermiddagen ska det inte mycket till, innan planerna på en löprunda raseras av ett extra möte eller lite för mycket kaka till kaffet.

  • Förbränningen får en kickstart av morgonlöpning. På några få sekunder är nattmoset borta och förbränningen på max. Efteråt vill kroppen dessutom köra på lite högre växel för att återhämta sig.

  • Du tränar upp din förmåga att använda fett som bränsle, när du springer på morgonen på tom mage med tömda kolhydratdepåer. Det är särskilt smart för dig som tränar för långdistanslopp och därför har behov av att springa när kolhydraterna (nästan) är slut. Ät få kolhydrater till kvällsmaten dagen innan din morgonlöpning – det förstärker effekten.

  • Den som ägnar sig åt morgonlöpning märker snart effekt över hela dagen. Löpturen virvlar upp lyckohormoner (endorfiner) i hjärnan och gör dig glad.

  • Morgonlöpning sparar in en dusch eftersom du kan slå ihop morgonduschen med träningsduschen. Det är även bra för din hud.

Morgonlöpning: Så ser du till att komma ut

  • Lägg fram löparkläderna kvällen före – gärna på ett ljummet element, så de är sköna att ta på sig. Är du riktigt hardcore kan du sova med löparkläderna på!

  • Drick ett glas vatten och ät eventuellt en banan om magen känns obehagligt tom på morgonen.

  • Tänk inte på att du ska ge dig ut. Stäng av hjärnan – och gör det. Du älskar det, så snart du är ute.

  • Värm upp lite inomhus innan du börjar din morgonlöpning. Det gör det enklare att möta morgonkylan.

  • Gå först en eller två kilometer. Då vaknar kroppen och ledvätskan får en chans att smörja lederna. Gör gärna några höga knälyft och kraftfulla hoppsasteg för att få i gång kroppen lite extra.

  • Om du är ovan vid morgonlöpning kan du springa några lugna morgonturer tills kroppen vänjer sig vid att träna vid den här tiden. Du får snart energi till tuffare morgonlöpning.

De mest lästa artiklarna just nu
Sömn

SCHEMA: Så mycket sömn behöver du

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Yogaövningar

Krigare 2

Hälsa

TOPP 10: De bästa källorna till kalium

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Mer om Löptips
Löptips

Få 3 bra styrketräningsövningar som gynnar dig i löpspåret.

Löptips

Corona kan leda till löparskador

Löptips

Ny löpare? Så snabbt kan du springa 5 km

Löptips

Löptur vs föroreningar – vad vinner?

Löptips

9 geniala råd som gör din löprunda lättare

Annons

De 7 bästa tipsen: Så här kommer du i bra löpform lagom till sommaren

Löptips

Starta din egen löparklubb och kom iväg varje gång

Löptips

10 TIPS: Få ut mer av dina löprundor

Löptips

Är det skadligt att springa när det är kallt?

Löptips

5 goda tips för dig som hatar löpning

Löptips

Så bra är det att ha en löparkompis

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen