4 tips för att undvika skavsår

När du svettas uppstår det lätt skavsår, t ex på insidan av låren eller under din sportbehå. Men det finns hjälp att hämta.

Kvinna springer

TAJTA LÖPARKLÄDER är ett av tipsen för att undvika skavsår när du tränar. Få fler här.

© iStock

Så enkelt slipper du skavsår

Skor som skaver, svett, solljus, hårt fysiskt arbete och långa träningspass ... Det kan finnas många orsaker till att du får skavsår. Lyckligtvis kan de här tipsen hjälpa dig att slippa vätskefyllda och smärtsamma skavsår och blåsor.

1. Håll huden torr

Träna i svettransporterande kläder så din hud förblir torr. Undvik bomull. Tränar du på gym kan du torka av dig med en handduk mellan varven.

LÄS OCKSÅ: Vad är fotsvamp?

2. Undvik hud mot hud

Välj kläder som täcker så du undviker hud mot hud, t ex på insidan av låren.

3. Välj tajta kläder

Löst sittande kläder, som far runt när du tränar, ökar risken för skavsår. Välj tajta men bekväma kläder och undvik sömmar och tvättlappar.

4. Smörj in dig

Innan du springer eller cyklar så smörj de utsatta ställena med en parfymfri antiperspirantdeo, lite vaselin eller en speciell antifriktionsprodukt..

Har du fått en blåsa? Så här behandlar du den!

Hälsosam hela sommaren med I FORM

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Just nu har vi ett specialerbjudande, där du får tillgång till I FORM hela sommaren för endast 49 kr.

ERBJUDANDE: Få 3 månader för 49 kr.


Newsletter background