Så tar du hand om ditt skoskav

Du får blåsor när det är friktion mellan över- och underhud. Här får du 10 tips som hjälper dig att undvika att få, eller ta hand om, dina blåsor.

Lugn, bara lugn, vi lär dig hur du undviker och tar hand om skavsår.

Skoskav, ofta i form av blåsor, uppstår när det blir friktion mellan över- och underhud. Över- och underhud hålls ihop av mjuk vävnad, men när du går eller springer med konstant tryck på samma ställe brister bindväven och det bildas vätska – och vips, en blåsa! Här ser du vad du kan göra för att slippa blåsor!

Så undviker du skoskav

  • Se till att dina skor sitter bra. Kom ihåg att fötterna svullnar lite när de blir varma – upp till en halv skostorlek.
  • Se till att strumporna inte veckar sig någonstans.
  • Undvik bomullsstrumpor om du springer mycket. De suger åt sig svett och vatten (om du springer när det är blött ute) och våta strumpor mot våt hud ökar friktionen. Välj riktiga löparstrumpor som håller fukten borta från huden.
  • Håll fötterna torra. En del använder två lager strumpor på vandringen. Andra tar på talk innan löprundan. Ytterligare en variant är att pausa under vandringen och ge fötterna lite luft.
  • Ta hand om dina fötter, fila bort död hud och smörj in dem med en fet kräm.

Så tar du hand om skoskav

  • Om skadan är skedd tar det 1–3 veckor innan huden har läkt och blåsan är borta.
  • Vätskan hjälper huden att läka snabbare – gör därför bara hål om blåsan gör ont.
    Använd en steril nål om du gör hål. Kläm försiktigt ut vätskan och sätt på ett plåster. Låt området vila tills det är läkt.

  • Klipp INTE bort den döda överhuden. Den verkar som ett förband som gör att blåsan läker upp till fem gånger snabbare.

  • Skydda området med plåster/sporttejp som finns på apoteket.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background