Så hjälper du någon med depression

Har din normalt så festliga väninna blivit tyst och inbunden? Eller möter du lite för ofta en ledsam blick från din granne? Släpp ­rädslan för beröring. Du kan göra stor skillnad.

Kvinna tröstar en annan kvinna som lider av depression.

60 procent av deprimerade som får behandling blir friska.

© iStock

Så gör du om någon i din närhet är deprimerad

Livet känns grått eller bara helt kolsvart. Den ena sömnlösa natten efter den andra och en lång rad självförebråelser. En känsla av avgrundsdjup hopplöshet och brist på mening med allt. Låter det bekant? Eller har du en väninna, bror eller kollega som känner så här? Det är stor sannolikhet för det.Vi är många, flera hundra tusen, som dagligen lider av depression, så det är ingen överdrift att kalla det för en folksjukdom i klass med cancer och hjärt-kärlsjukdomar.

LÄS OCKSÅ: 10 symptom på depression

Men DU kan faktiskt själv göra skillnad för att bota sjukdomen. Här har vi samlat sex saker du kan göra för att hjälpa någon som är deprimerad.

Håll koll på förändringar

En depression utvecklas oftast efter hand och därför är det viktigt att lägga märke till ändringar i folks beteende. Om någon du känner blir inbunden, verkar ledsen, är ovanligt

trött eller förlorar intresset för sin omgivning, kan det vara ett tecken på att han eller hon är deprimerad och behöver en klapp på axeln. Av dig.

Erbjud DIN handlingskraft

Ofta orkar en deprimerad inte själv göra något åt sina problem så träd in och visa handlingskraft. Du kan föreslå att du ringer till läkaren och avtalar en tid och att ni går dit tillsammans.

Motivera till handling

Hjälp till att motivera den deprimerade att följa den behandling läkaren har föreslagit – även om du kanske själv är skeptisk till behandlingsformen.

Ta hänsyn

Skuldbelägg inte den deprimerade och undvik att säga att hon bara ska rycka upp sig. Dra istället ner på förväntningarna på den sjuka, som oftast kan vara både mer sårbar och trött än normalt. Fråga om hon behöver hjälp och säg att du finns till hands om det går så långt som till självmordstankar.

LÄS OCKSÅ: Vad är skillnaden mellan att vara ledsen och deprimerad?

Håll humöret uppe

Den deprimerade kan ha oändligt svårt att tro på att det finns en väg ut ur mörkret. Påminn därför honom eller henne om att behandlingen behöver tid på sig för att verka, och att han eller hon nog kommer att få rätsida på sig själv. Uppmana till att gå ut så att den sjuka inte isolerar sig. Försök till exempel att få med henne på en promenad i skogen eller några vändor till simhallen. Den deprimerade mår bra av att komma ut och träffa andra människor, av att få röra på sig och att i största allmänhet få ett litet miljöombyte.

Glöm inte dig själv

Som vän eller närstående till en deprimerad är det viktigt att du håller koll på dig själv och tar dig tid för dina egna intressen och laddar upp dina batterier. På det viset får du också energi så att det räcker för att ställa upp för den drabbade.

De mest lästa artiklarna just nu
Sömn

SCHEMA: Så mycket sömn behöver du

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Yogaövningar

Krigare 2

Hälsa

TOPP 10: De bästa källorna till kalium

Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Mer om Psykologi
Psykologi

Så undviker du att vara en people pleaser

Psykologi

Test: Är du en people pleaser?

Psykologi

Varför gör alkohol mig låg dagen efter?

Psykologi

Vetenskapen har talat: Därför gör hunger oss på dåligt humör

Psykologi

Så här tar du dig ur svartsjukans grepp

Psykologi

Är din oro så intenstiv att det är ångest?

Psykologi

Goda råd till dig som känner någon med ångest

Psykologi

7 sätt att hålla hjärnan frisk

Psykologi

Varför skiljer sig våra smaksinnen åt?

Psykologi

Varför kan jag inte känna igen människor?

Psykologi

3 enkla tips för att kontrollera dina orostankar

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen