Unga människor mediterar på yogamatta

Meditation kan hjälpa dig att få ordning på negativa tankar, men kombinerad med träning blir den ännu mer effektiv.

© iStock

Den här träningskombinationen är effektiv medicin mot depression

På två månader kan du minska symptomen på depression med hela 40 procent, om du kombinerar de här två träningsformerna.

24 februari 2016

Din livskvalitet kan få en ordentlig boost uppåt, om du lider av depression – eller generellt tyngs av negativa tankar – med en ny metod. Enligt forskning kan symptomen på depression reduceras med hela 40 procent på bara två månader. och det handlar om en insats på två timmar i veckan.

LÄSARFAVORIT: Kari Traa löparjacka + 3 nr av I FORM – BARA 99:– ! Klicka här >>

Det är forskare vid Rutgers University i New Jersey i USA som har kommit fram till att en kombination av meditation och uthållighetsträning, som genomförs mer eller mindre samtidigt, får deltagarna att sluta tänka på sina problem och gräva ner sig i negativa tankar.

Det är första gången som de här två metoderna har undersökts ihop. Var för sig vet man sedan innan att de kan ha en positiv effekt på depression.

Försöksdeltagarna var 22 studenter som led av depression, samt 30 friska studenter, och båda grupperna rapporterade tillbaka positivt efter två månader. Träningen kan alltså generellt hjälpa till med att mota bort negativa tankar och inte "bara" depression.

LÄS OCKSÅ: 10 symptom på depression

Deltagarna fick nya förmågor

Under försöksperioden började deltagarna med 30 minuters fokuserad meditation följt av 30 minuters konditionsträning två gånger i veckan. Om deras tankar började vandra iväg åt det negativa hållet fick de instruktionen att återigen fokusera på andningen. Det hjälpte studenterna med depression att acceptera ögonblicksförändringar i deras koncentration, löd slutsatsen.

Forskarna kom fram till att deltagarna som led av depression kunde få nya kognitiva förmågor genom att fokusera på träningen. Det gjorde dem bättre på att behandla information och reducera överväldigande minnen från det förflutna.

Forskningen kan du hitta här: http://www.nature.com/tp/journal/v6/n2/full/tp2015225a.html

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar