Den här träningskombinationen är effektiv medicin mot depression

På två månader kan du minska symptomen på depression med hela 40 procent, om du kombinerar de här två träningsformerna.

Unga människor mediterar på yogamatta

Meditation kan hjälpa dig att få ordning på negativa tankar, men kombinerad med träning blir den ännu mer effektiv.

© iStock

Din livskvalitet kan få en ordentlig boost uppåt, om du lider av depression – eller generellt tyngs av negativa tankar – med en ny metod. Enligt forskning kan symptomen på depression reduceras med hela 40 procent på bara två månader. och det handlar om en insats på två timmar i veckan.

LÄS OCKSÅ: Vad är vinterdepression, och hur kan en ljusterapilampa hjälpa mot det?

Det är forskare vid Rutgers University i New Jersey i USA som har kommit fram till att en kombination av meditation och uthållighetsträning, som genomförs mer eller mindre samtidigt, får deltagarna att sluta tänka på sina problem och gräva ner sig i negativa tankar.

Det är första gången som de här två metoderna har undersökts ihop. Var för sig vet man sedan innan att de kan ha en positiv effekt på depression.

Försöksdeltagarna var 22 studenter som led av depression, samt 30 friska studenter, och båda grupperna rapporterade tillbaka positivt efter två månader. Träningen kan alltså generellt hjälpa till med att mota bort negativa tankar och inte "bara" depression.

LÄS OCKSÅ: 10 symptom på depression

Deltagarna fick nya förmågor

Under försöksperioden började deltagarna med 30 minuters fokuserad meditation följt av 30 minuters konditionsträning två gånger i veckan. Om deras tankar började vandra iväg åt det negativa hållet fick de instruktionen att återigen fokusera på andningen. Det hjälpte studenterna med depression att acceptera ögonblicksförändringar i deras koncentration, löd slutsatsen.

Forskarna kom fram till att deltagarna som led av depression kunde få nya kognitiva förmågor genom att fokusera på träningen. Det gjorde dem bättre på att behandla information och reducera överväldigande minnen från det förflutna.

Forskningen kan du hitta här: www.nature.com

De mest lästa artiklarna just nu
Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Psykologi

Lär dig att släppa dina orostankar

Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Mer om Förebyggande
Förebyggande

Varför har jag ont i magen?

Förebyggande

Så här tar du hand om dina tänder hela livet

Förebyggande

51-åriga Birgitte lever med multipel skleros: "Allt har ett pris"

Förebyggande

MS – här är 7 vanliga tecken du bör hålla koll på

Förebyggande

Den bästa behandlingen mot nagelsvamp

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Förebyggande

Hallux valgus – så här lindrar du smärtorna

Förebyggande

Stärk ditt immunförsvar – du får 5 bra tips här

Förebyggande

Vad är immunförsvaret – och hur funkar det?

Förebyggande

Varför kliar det i min hårbotten?

Förebyggande

Nageltrång – vad kan du göra när tån gör ont?

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen