Tjohooo – det är måndag!

Måndagar är troligen den veckodag som flest av oss har svårast med. Men hur vore det om du kunde göra den till veckans bästa dag? Här får du 17 tips som gör dina måndagar enklare, bättre och roligare.

Mogen kvinna har på sig solglasögon för att göra måndagen mer festlig.

MÅNDAG – Du kan själv göra mycket för att måndagarna ska bli festligare

© iStock

Kära måndag. Jag gör slut. Jag vill hellre träffa tisdag, och jag drömmer om en dejt med fredag. Det är inte jag, det är du.

Känner du också så när du tänker på måndag? Rimligt. Det finns många saker, som vi inte älskar, som brukar ske på måndagar. Om vi ska börja träna eller äta nyttigare börjar vi ofta då. Har vi varit på semester så börjar vi ofta jobba igen på måndag morgon. Finns det en jobbig uppgift på jobbet som vi behöver ta tag i är det ofta måndagar vi skjuter upp den till. Det är inte så konstigt att många av oss tycker att veckans första dag känns tung.

Men fundera lite på det. Kanske har vi oss själva att skylla för att måndagar är en tråkig dag, vi gör den kanske gråare än den behöver vara?

Den goda nyheten är att vi kan förändra det vi själva har skapat.

Vi kan t ex göra enkla saker som att klä upp oss lite extra på måndagar, eller mer fundamentala saker som att ändra inställningen till måndagar generellt. Oavsett vilken strategi du väljer har vi samlat en rad tips, som både lär dig mer om dig själv och om måndagen som dag, så att ni tillsammans kan hitta balansen och få ut det bästa av varandras sällskap.

Puh, det är inte tisdag!

På måndag morgon finns det anledning att vara glad. Det är nämligen inte tisdag.

En stor forskningsstudie från London School of Economics följde humörsvängningarna bland 22 000 britter under veckans dagar i en app. Resultat? Tisdagar är den dag då flest människor är på sämst humör. Enligt forskarna beror det på att det på måndagar fortfarande finns energi kvar från helgen, som är slut på tisdagen.

Arbeta hemifrån

Vilket är det sämsta sättet att börja en dag på? Att pendla till jobbet. Det visar i alla fall forskning gjord av den nobelprisvinnande professorn i psykologi, Daniel Kahneman, som har studerat vilka aktiviteter som ger flest positiva känslor. Resan till jobbet hamnar på en sistaplats.

Två år med pandemi och studier på området har dessutom bevisat att vi kan arbeta mer effektivt hemifrån. Så måndagar kanske bör vara den dagen du ska unna dig själv en pendelfri morgon och jobba hemifrån.

Illustration av läppar och läppstift
© I FORM

Klä upp dig!

Låter det lite ytligt? Strunt samma! Alla knep som funkar är bra. På med läppstiftet, klackarna och paljettoppen på måndag morgon!

Le innan kl 11.16

En undersökning har visat att klockan i genomsnitt hinner slå 11.16, innan vi ler på måndagen. Undersökningen är visserligen inte supervetenskaplig, men flera stora och seriösa studier har visat att det kan löna sig att pressa fram ett leende. Även om du är på dåligt humör hjälper det att le, rent fysiskt. Lusten att le får du nämligen av att göra det.

Dessutom smittar leenden, så människor kommer att vara trevligare mot dig.

Illustration av löparskor
© I FORM

Måndag är faktiskt bästa nystartsdagen

Börja ditt nya liv på måndagen. Det kanske låter som ett dåligt råd, men forskning visar att måndagar ÄR den bästa dagen på veckan för att sätta nya mål för sig själv.

Varför?

När vi börjar på måndagar är vi mer benägna att komma i mål än om vi till exempel väntar till tisdagen. Med andra ord är måndagar den perfekta nystartsdagen.

Måndag = sex

Onsdagssex är en klassiker när sexologer rådger par vars sexliv går på sparlåga. Men forskning, från den nobelprisvinnande professorn i psykologi Daniel Kahneman, visar att sex är den lyckligaste aktiviteten av alla och överträffar både social samvaro, avslappning och att äta.

Är du och din partner eniga kanske ni kan göra måndagar till er fasta sexdag?

Kahneman har för övrigt också sett att vårt humör är lägst på morgonen. Så morgonsex på måndagen ger dubbelt upp.

Många eller få möten?

Det råder delade meningar när det kommer till om måndagen är en bra eller dålig mötesdag.

“Har du haft en bra helg?” är en bra isbrytare för ett möte. Men det kan också vara svårt att förbereda sig ordentligt inför möten på måndagar. Känn efter och bestäm dig för vad som funkar bäst för dig.

Skicka färre mejl

250 000 mejl har forskare gått igenom för att komma fram till vilken dag som är sämst att skicka mejl på. Måndag! För då gör vi flest fel. Och när det är fel i mejlen är mottagaren 14 procent mindre benägen att svara.

Därför: Kan mejlen vänta till tisdag – så vänta.

Gör andras måndagar bättre

Det kan faktiskt löna sig. Forskare från Harvard University har i en studie sett att lycka sprider sig i vänskapskretser som ett virus. Om bara en person är lycklig, sprider det sig till vänners vänners vänner.

Samtidigt har det i många studier bekräftats att goda gärningar gör oss lyckligare. Alltså: Gör du andra människor glada, sprider det sig till deras vänner och du blir själv gladare av det. Win win win!

Illustration av en smoothie
© I FORM

Unna dig

Pigga upp måndagen med nåt gott. Köp en poke bowl eller falafel till lunch, eller en god smörgås till frukost. Eller köp med dig en god smoothie till förmiddagen.

Sänk arbetstempot lite

"Måndag", svarar vi när vi tillfrågas om vilken dag vi är mest effektiva. I varje fall enligt den amerikanska rekryteringsfirman Robert Half. Kanske är det därför måndagen ofta kan verka lite jobbig? Om du håller med, försök fördela tempot lite bättre över veckan.

Illustration av popcorn
© I FORM

"Helga till" din måndag

Spara lite av helgens nöjen till måndagen, så att dagen bjuder på något som gör dig glad. Gå på restaurang? Träna yoga? Gå på bio? Vi bjuder på fler idéer vid tips 13.

12 roliga måndagsaktiviteter

  • Gå på en bokuppläsning.
  • Börja med en ny hobby.
  • Skriv saker på din bucketlist.
  • Rita upp ditt släktträd.
  • Öva dig på att ta fina foton i kvällsljus.
  • Skriv ner tre bra saker som skett under dagen.
  • Träna på dina förförelseknep på din partner.
  • Avregistrera dig från nyhetsbrev som du inte är intresserad av och anmäl dig till något du vill läsa.
  • Rensa i ett skåp eller en låda.
  • Ring ett FaceTime-samtal till någon du saknar.
  • Gör ett virtuellt besök på ett museum.
  • Ta en promenad – i trädgården, parken eller skogen. Leta efter en snygg gren eller blomma att sätta i vas.

Utvärdera – acceptera

När det blir måndag kväll så se tillbaka på dagen. Började du dagen med inställningen att måndagen är veckans värsta dag? Blev den rätt okej ändå?

Om det sistnämnda är fallet så kom ihåg det: Måndagar är bättre än sitt rykte.

Var det en riktig skitdag? Acceptera att måndagar ibland är ruttna. Imorgon är en ny dag.

Se fram emot en ingenting-tisdag

“Det är nyttigt att ha tråkigt“ är en mening som många barn har fått höra från sina föräldrar, och det verkar faktiskt stämma.

“Do-nothing-day” heter det på engelska, och det är faktiskt hälsosamt att ha en sådan dag under veckan, visar forskning. Att göra ingenting och ha tråkigt kan nämligen främja din fantasti och kreativitet, så att du får fler nya idéer än om du medvetet fokuserar på att försöka få det.

Så vad sägs om att utnämna tisdagen till din “do-nothing-dag”? Då kan du nämligen se fram emot den redan på måndag kväll.

Illustration av palmträd
© I FORM

Surfa runt

Testa att ta en paus på 15 min varje måndag, då du drömmer dig bort. Googla på resor, shopping, restauranger eller hotell-
övernattningar som du vill göra.

Släck skärmen, sov gott

Skärmar på datorer och telefoner avger ett blått ljus som stör din inre klocka. Det har du säkert hört förut, men följer du rådet om att släcka skärmen minst en timme innan du ska sova?

Om inte, så börja med det på måndag kväll. Då har du gjort något bra för dig själv för kvällen och för nästa dag. Stressar du över morgondagens uppgifter så skriv ner dem och bestäm dig för hur du ska tackla dem.

Newsletter background