Motion sänker blodtrycket märkbart

Det har pratats om det länge, men nu har det äntligen bevisats. Fysisk aktivitet får blodtrycket att falla hos personer med förhöjda värden.

RÖRELSE

Italienska forskare lät 168 blodtryckspatienter genomgå ett träningsprogram på sex veckor. Under försöksperioden övervakades deltagarnas blodtryck 24 timmar om dygnet. Den fysiska aktiviteten bestod av tre veckovisa träningssessioner då patienterna skulle gå snabbt på ett löpband. Slutsatsen var klar: Träning sänkte deltagarnas systoliska blodtryck med 5,3 procent och deras diastoliska blodtryck med 6,9 procent.

Vad ska blodtrycket helst vara? Kolla blodtryckstabellen och få svar!

Så här undviker du förhöjt blodtryck

  • Utöva 30-60 minuters konditionskrävande träning 4-7 dagar i veckan.
  • Bli inte överviktig. Se till att ditt BMI är mellan 18,5 och 24,9 och att ditt midjemått inte överstiger 102 cm för män och 88 cm för kvinnor.
  • Drick inte mer än 14 glas alkohol per vecka för män och 7 för kvinnor.
  • Ät massor av frukt och grönsaker samt sätt fettfattiga och fiberrika produkter på menyn.
  • Var försiktig med saltet.
  • Undvik stress.

Källa: Canadian Journal of Applied Physiology, 2006

GUIDE: Så använder du en blodtrycksmätare hemma

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background