Motion sänker blodtrycket märkbart

Det har pratats om det länge, men nu har det äntligen bevisats. Fysisk aktivitet får blodtrycket att falla hos personer med förhöjda värden.

RÖRELSE

Italienska forskare lät 168 blodtryckspatienter genomgå ett träningsprogram på sex veckor. Under försöksperioden övervakades deltagarnas blodtryck 24 timmar om dygnet. Den fysiska aktiviteten bestod av tre veckovisa träningssessioner då patienterna skulle gå snabbt på ett löpband. Slutsatsen var klar: Träning sänkte deltagarnas systoliska blodtryck med 5,3 procent och deras diastoliska blodtryck med 6,9 procent.

Vad ska blodtrycket helst vara? Kolla blodtryckstabellen och få svar!

Så här undviker du förhöjt blodtryck

  • Utöva 30-60 minuters konditionskrävande träning 4-7 dagar i veckan.
  • Bli inte överviktig. Se till att ditt BMI är mellan 18,5 och 24,9 och att ditt midjemått inte överstiger 102 cm för män och 88 cm för kvinnor.
  • Drick inte mer än 14 glas alkohol per vecka för män och 7 för kvinnor.
  • Ät massor av frukt och grönsaker samt sätt fettfattiga och fiberrika produkter på menyn.
  • Var försiktig med saltet.
  • Undvik stress.

Källa: Canadian Journal of Applied Physiology, 2006

GUIDE: Så använder du en blodtrycksmätare hemma

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background