Så undviker du att få gula tänder

Alla drömmer vi om vackra. vita tänder. Men färgämnen och syra från bland annat bär, te och läsk gör det svårt att undvika missfärgningar. Här är 9 bovar som du helst ska hålla dig borta från och 9 goda råd om du ändå inte kan låta bli.

Kvinde peger på hvide tænder_SV

Visste du att blåbär både missfärgar dina tänder och ger syraskador?

© iStock

Ät dig till vita tänder

Få tandläkarens råd om hur du håller dina tänder vita – naturligt och med hjälp av en expert.

Hot

1. Syrlig frukt och grönsaker

Därför missfärgar det

Syrlig frukt, som vindruvor, omogna bananer och kiwi, fräter på emaljen och gör den mer utsatt för färgämnen, medan tomater, rödkål och morötter färgar mycket. Blåbär och jordgubbar gör bägge delarna.

Detta kan du göra

Undvik att småäta frukt, utan ät allt på en gång så att tänderna inte utsätts för syra längre tid än nödvändigt. Du kan också äta den syrliga frukten till huvudmålen, eftersom ämnena i den övriga maten då kan kompensera för fruktens låga pH-värde.

2. Tobak

Därför missfärgar det

Cigaretter och snus ger bruna beläggningar på tänderna eftersom rester av nikotinet sätter sig på ytan, vilket därmed gör att tänderna ser gulare och smutsigare ut.

Detta kan du göra

Vårda dina tänder med god munhygien och regel­bunden tandborstning. Det håller smuts och bakterier borta så att tänderna ser vitare ut.

3. Vin

Därför missfärgar det

Vin innehåller garvsyra som kan fräta på tändernas emalj. Dessutom är särskilt rödvin rikt på mörka färgämnen, vilket kan ge fläckar på tändernas yta och göra dem missfärgade.

Detta kan du göra

Skölj med vatten eller mjölk när du dricker vin, så att syrans påverkan blir mindre. Vänta dock minst en timme innan du borstar tänderna, eftersom syran gör emaljen mjukare och mindre slitstark.

4. Kaffe och te

Därför missfärgar det

Båda dryckerna innehåller färgämnen som kan fläcka tänderna. Dessutom innehåller vissa teer garvsyra som kan ge syraskador och göra tänderna mer mottagliga för färger.

Detta kan du göra

Drick vitt eller grönt te hellre än fruktte, eller häll en skvätt mjölk i ditt kaffe eller te. Undvik också att låta vätskan skvalpa runt i munnen och träffa samtliga tänder.

5. Surt godis

Därför missfärgar det

Vingummi eller syrligt godis som fastnar i tänderna, eller är kvar i munnen länge, är dåliga för emaljen.

Detta kan du göra

Ät godiset så snabbt du kan. Ju längre tid godiset är i munnen, desto större är risken att du ska få syraskador på dina tänder.

6. Läsk

Därför missfärgar det

Juice, läsk och iste kan på grund av sitt höga syrainnehåll skada dina tänder, och det spelar ingen roll om du väljer lightprodukter. Värst är cola, som både innehåller karamellfärg och frätande fosforsyra.

Detta kan du göra

Använd ett sugrör. Det förhindrar nämligen att vätskan far runt i munnen och träffar samtliga tänder. Du kan också byta läsk mot kolsyrat vatten. Det innehåller bara kolsyra och fräter inte på tänderna.

7. Fruktsmoothies

Därför missfärgar det

Syra från frukten kan fräta mycket kraftigt på tänderna. Dessutom har många frukter ett högt innehåll av färgämnen, som enklare kan tränga in i tanden när emaljen har frätts bort.

Detta kan du göra

Häll lite mjölk eller yoghurt i din smoothie. Med kalcium i munnen så fräter syran inte på tänderna, eftersom det är enklare för syran att ta kalciumet från maten än att lösa upp själva tanden.

8. Energidrycker

Därför missfärgar det

De allra flesta energidrycker innehåller så stora mängder syra att det kan skada emaljen. Värst är det om du dricker energidrycker under eller efter träningen, då du ofta är mer torr i munnen.

Detta kan du göra

Drick endast vatten när du tränar då du kan bli uttorkad och sakna saliv, eller tugga tuggummi. Det ger bättre salivproduktion och minskar risken för syraskador.

9. Mat med många färgämnen

Därför missfärgar det

Soja, curry, färgämnen och ketchup är exempel på livsmedel med högt innehåll av organiska färgämnen som kan fläcka tändernas yta och tränga in i dem om du har frätskador på emaljen.

Detta kan du göra

Försök att begränsa mängden färgämnen i den mat du äter. Undvik också att låta maten skvalpa runt i munnen och träffa samtliga tänder under en längre tid.

Andra sätt att få vita tänder

Tandblekning

Om färgämnen har trängt in i dina tänder kan du låta din tandläkare utföra en tandblekning.

Så här fungerar det:

För en blekning används oftast karbamidperoxid, som blir till blekmedlet väteperoxid när det bryts ner. Det tar effektivt bort de färgade molekylerna som har trängt in i tanden utifrån. Bleknings­tiden hos tandläkaren är cirka en–två timmar, men om du inte vill sitta hos tandläkaren så länge kan du också få en individuellt anpassad blekningsskena, som du kan använda hemma i två–tre veckor, eftersom väteperoxid-koncentrationen är något lägre än hos tandläkaren.

Biverkningar:

  • Blekning fräter lätt på tänderna. Är emaljen hel kan tänderna tåla en blekning vartannat år, men helst så sällan som möjligt.
  • Cirka 70 procent upplever stickande smärtor i tänderna under blekningen. Det är dock en övergående smärta som bara varar under själva behandlingen och några dagar efteråt.
  • Väteperoxid kan irritera tandkött och slemhinnor.
De mest lästa artiklarna just nu
Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Kostråd

Kan man äta havregrynsgröt till middag?

Styrkeövningar

1. december

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Psykologi

Lär dig att släppa dina orostankar

Nyttiga snacks

Så tacklar du kvällssuget

Psykologi

Varför kan jag inte känna igen människor?

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Välbefinnande

Bindväven – 8 övningar som stretchar och masserar

Mer om Förebyggande
Förebyggande

Varför har jag ont i magen?

Förebyggande

Så här tar du hand om dina tänder hela livet

Förebyggande

51-åriga Birgitte lever med multipel skleros: "Allt har ett pris"

Förebyggande

MS – här är 7 vanliga tecken du bör hålla koll på

Förebyggande

Den bästa behandlingen mot nagelsvamp

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Förebyggande

Hallux valgus – så här lindrar du smärtorna

Förebyggande

Stärk ditt immunförsvar – du får 5 bra tips här

Förebyggande

Vad är immunförsvaret – och hur funkar det?

Förebyggande

Varför kliar det i min hårbotten?

Förebyggande

Nageltrång – vad kan du göra när tån gör ont?

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen