Kvinna får massage.
© colourbox

Så återhämtar du dig snabbt

Här är 4 tips på snabbare återhämtning, så du därmed kan undvika skador när du tränar intensivt.

25 augusti 2016 av Sara Mahler

Det första du ska göra …

… är att få på dig torra kläder så att du inte blir kall. Immunförsvaret är lite pressat efter träningen, så det är viktigt att du tar hand om kroppen.

Därefter ska du …

… få i dig något som innehåller vätska, proteiner och kolhydrater. Hur mycket du behöver beror på hur hårt du har tränat. En tumregel är 15–20 gram protein, 50 gram kolhydrater och en halv liter vätska – en s k recovery-shake eller en halv liter chokladmjölk.

Sedan är det dags för …

… muskelvård – en riktigt bra massage kan bidra till att få ut slaggprodukter från musklerna. Kompressionsstrumpor kan hjälpa venpumpen att få blodet att cirkulera i trötta ben. På elitnivå kyler vissa ned musklerna efter tävlingar. Det kan minska svullnad och ömhet.

Och till sist ska du ha …

… en god nattsömn. Kroppen sätter turbo på återhämtningen, när du sover. Boosta effekten genom att äta något proteinrikt innan du lägger huvudet på kudden och ska sova.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar