BMI säger inget om din hälsa

Glöm BMI och övervikt som en indikator på om din kropp är hälsosam eller inte. BMI kan vara direkt missvisande, visar ny amerikansk forskning.

Kvinna mäter midjan med ett måttband

Glöm allt vad BMI heter och plocka fram måttbandet om du vill veta om du har en ökad risk för livsstilssjukdomar.

© iStock

Även om du har ett högt BMIkan du fortfarande vara både sund och stark!

Ett högt BMI har i åratal förknippats med en ökad risk för livsstilssjukdomar, men BMI, som räknas ut med hjälp av längd och vikt, är ett alltför onyanserat sätt att värdera hälsa på, menar nu forskare från University of California.

Mer än 40 000 amerikaner har undersökts och bl a fått mätt blodtryck, kolesterol och blodsockervärde. Hälften av dem vars BMI indikerade övervikt – och därmed en ökad risk för t ex typ 2-diabetes och hjärt-kärlsjukdom – visade sig att de var friska och starka.

BMI - Det här betyder siffrorna

Omvänt visade undersökningen att 30 procent av dem med "normalt BMI” var osunda och hade en ökad risk för hjärt-kärlsjukdomar.

Näringsexpert Martin Kreutzer instämmer med att BMI inte säger så mycket. Istället säger han att man ska plocka fram ett måttband.

– Jag rekommenderar istället att man använder sitt midjemått som indikator på hur hälsosam man är. Ligger det över 88 cm för kvinnor och 102 cm för män så indikerar det en fettansamling i magregionen som är skadlig för hälsan, vilket ökar risken för sjukdomsframkallande inflammation i kroppen, säger Martin Kreutzer.

För att ha en låg risk för livsstilssjukdomar ska du ha ett midjemått som är under 80 cm om du är kvinna, och under 94 cm om du är man. Ditt midjemått mäter du på den bredaste punkten över dina höftben.

Den amerikanska undersökningen pågick under sju år och är publicerad i International Journal of Obesity.

De mest lästa artiklarna just nu
Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Yogaövningar

Krigare 2

Hälsa

TOPP 10: De bästa källorna till kalium

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Mer om Förebyggande
Förebyggande

Varför har jag ont i magen?

Förebyggande

Så här tar du hand om dina tänder hela livet

Förebyggande

51-åriga Birgitte lever med multipel skleros: "Allt har ett pris"

Förebyggande

MS – här är 7 vanliga tecken du bör hålla koll på

Förebyggande

Den bästa behandlingen mot nagelsvamp

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Förebyggande

Hallux valgus – så här lindrar du smärtorna

Förebyggande

Stärk ditt immunförsvar – du får 5 bra tips här

Förebyggande

Vad är immunförsvaret – och hur funkar det?

Förebyggande

Varför kliar det i min hårbotten?

Förebyggande

Nageltrång – vad kan du göra när tån gör ont?

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen