Akuthjälp när näsan redan rinner

När du väl ligger på soffan i en hög av näsdukar, finns det dessvärre inte så mycket mer att göra än att ha fler näsdukar tillgängliga och ha tålamod.

7 november 2010 av I FORM-redaktionen

När symtomen väl har kommit kan du enbart mildra dem. Här får du de åtta råd som fungerar bäst.

1. Ingen hostmedicin

Även om det kan vara frestande att ta antibiotika och hostmedicin för att lindra förkylningen, är det bortkastade pengar. De har dessvärre ingen märkbar effekt.

2. Varmt och kryddigt

Alla former av varma drycker kan lindra näsans förkylningssymtom eftersom värmen löser upp snor och nästäppa. Drycker med bitter smak, till exempel citron, sägs fungera bäst. Även kryddig mat och varma soppor lindrar.

3. Ät lite echinacea


Naturmedel och kosttillskott av växten echinacea (röd solhatt) kan enligt en ny undersökning tydligen förkorta förkylningssymtomen med ett helt dygn. Du bör dock inte använda echinacea om du har typ 1-diabetes, skleros, leukemi eller ledgångsreumatism. Använd det inte förebyggande och ta det i högst en till två veckor. Barn bör undvika det då de kan vara överkänsliga.

4. C för apelsin

C-vitaminer kan förkorta symtomen med ungefär ett halvt dygn, med höga doser på ett gram per dag eller mer. Apelsiner är fulla av C-vitamin, men det behövs även kosttillskott för att komma upp till ett gram. Rådet gäller enbart exempelvis maratonlöpare och elitsoldater, som är hårt fysiskt belastade.

5. Vitlök


Vitlök stärker motståndskraften och immunförsvaret. Ett test där man använt sig av tabletter med vitlökspulver har visat att vitlök eventuellt även kortar ner förloppet av förkylningen lite.

6. Var snäll mot dig

Ett gammalt råd säger att en öm hals lindras av att svälja. Det gör inte att du tillfrisknar snabbare, men du mår bättre under tiden. Skäm därför bort dig själv och din hals med exempelvis ljummet te med honung, varm choklad med vispgrädde eller hönsbuljong. Det finns inga regler, det viktigaste är att du dricker något som känns mjukt och behagligt för dig.

7. Träna lätt


Du kan faktiskt träna lite fast att du är förkyld. Men håll dig till lätt till måttlig träning så att inte kroppstemperaturen blir för hög. En kraftig temperaturökning i kombination med en lätt förkylningsfeber göra att det känns obehagligt – träna därför lätt. Fördelen med att träna är att motion öppnar näsan, så kom ihåg att ta med näsduk för det kan komma ganska rikliga mängder med snor.

8. Näsdroppar

När näsan är täppt och huvudet gör ont, kan det vara bra att använda någon form av nässpray eller näsdroppar som innehåller medicin. De öppnar upp luftpassagen genom näsan och bromsar tillverkningen av snor, vilket gör att du snabbt mår bättre.

Preparaten kan även förebygga att förkylningen sprids till bihålorna och mellanörat, eftersom medicinen håller passagen från näsa och svalg till dessa regioner öppna.

Näspreparaten bör generellt bara användas under en vecka, annars riskerar du paradoxalt nog att symtomen blir värre eftersom slemhinnorna vänjer sig vid medicinen.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar