1 liter vatten är avgörande för din hälsa

Större delen av din kropp består av vatten och vattnet i kroppen är av avgörande betydelse för ditt välbefinnande.

1 juni 2016 av I FORM

Normalt är din kropp mycket bra på att tala om för dig om den behöver vätska.

Men om du anstränger dig eller befinner dig i stark värme kan det bli svårt att hålla vätskebalansen. Det beror främst på att vår törstkänsla inte riktigt hänger med när vi svettas kraftigt.

60 procent av din vikt är vatten - väger du t ex 65 kg, består 39 kg av vatten.

Har du vätskebrist? Lär dig tolka symptomen >


Vattnet i kroppen ligger naturligtvis inte bara och skvalpar runt. Det mesta finns ute i kroppens miljarder celler, där det har en väldigt aktiv roll. Utan vatten skulle det helt enkelt inte finnas något liv. Vi kan hålla oss vid liv ganska länge utan mat, men utan vatten kan vi bara klara oss några få dagar.

Vattnets viktigaste uppgift är att transportera näringsämnen in i och avfallsämnen ut ur cellerna, men vatten har visat sig vara mycket mer än ett transportmedel. Vattnet är t ex en aktiv medspelare när cellerna bygger upp proteiner. Det används dessutom när dina leder ska smörjas, när maten ska smältas och när kroppens temperatur ska regleras.

Kroppen bildar själv vatten

Varje dag förlorar din kropp två-tre liter vatten. Lite försvinner ut genom huden som inte är helt vattentät och en del försvinner när du andas, p g a att inandningsluften i regel är torr medan utandningsluften är fuktig. Lite försvinner med avföringen och ca 1,5 liter kissar vi ut.

De flesta dagar går det som tur är jämnt ut, för att vi tillför lika mycket vatten som vi förlorar. Maten innehåller t ex en del vatten - t o m torrt bröd innehåller 40-50 % vatten.
I genomsnitt bidrar kosten med en liter vatten per dygn men det bildas också vatten i kroppen när vi förbränner maten. När vi t ex förbränner druvsocker bildas det både energi och vatten.

På det kontot tillförs kroppen omkring 0,3 liter vatten per dygn. Kvar finns ett "underskott" på ca 1,2 liter, som är den mängd vi måste dricka. De här siffrorna gäller dagar med stillasittande arbete. Sådana dagar svettas vi bara en liten aning, men om det är varmt väder eller om du idrottar, kan produktionen av svett stiga otroligt mycket. Då är det inte ovanligt med en vätskeförlust på en halv eller en hel liter i timmen.

Törsten halkar på efterkälken

Normalt ger ett hormon signaler till hjärnan som sedan ser till att vi känner törst. Och redan när vi stillar törsten går det signaler från matstrupen och matsäcken till hjärnan om att slappna av: Det är förfriskningar på väg.

Men i stark värme och under kraftig ansträngning kan det vara svårt att hålla vätskebalansen. Vår känsla av törst hinner inte riktigt med när vi svettas kraftigt, vilket vill säga halv liter eller mer i timmen.

Det kan leda till uttorkning. Det vatten som kroppen saknar tas i första hand från blodet, vilket dels betyder att blodmängden sjunker och dels att pulsen stiger, eftersom hjärtat måste arbeta hårdare för att hålla blodtrycket uppe. En lindrig uttorkning är inte farlig, men det är ett obehagligt tillstånd och om man inte åtgärdar den kan den utvecklas till ett skadligt tillstånd.

Den självklara lösningen är naturligtvis att dricka någonting - men det är inte så enkelt som det låter. Har du t ex förlorat tre-fyra liter svett kommer du att känna att du har stillat din törst redan innan du har druckit en liter, vilket inte är tillräckligt för att återställa vätskebalansen.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

På vilket sätt gör du störst insats för klimatet?


I FORM tipsar