Därför är naturen nästan magisk för kropp och sinne

Både kroppen och knoppen kommer till ro när du omger dig med natur och den avstressande effekten gynnar idg i vardagen. Läs hur naturen påverkar ditt sinne och få tips till att få ut så mycket som möjligt av de gröna omgivningarna.

Natur – skog och träd.

AAAH – Det finns inget som kan få knoppen av slappna av på samma sätt som vacker natur.

© iStock

Restriktioner på restauranger, köer in i butiker, framflyttade konserter, karantän och isolering i hemmet och skola via da- torn för gymnasiestudenter. Aldrig har vårt samhälle varit så nerstängt som under de senaste årens coronakris. Vi har alla fått gå igenom mycket, men en sak har hela tiden varit en ljuspunkt i en i övrigt ganska mörk tid. En sak stänger aldrig: naturen.

Som tur är, för sedan pandemin tog fart har flera undersökningar visat att vi i mycket högre grad sökt oss ut i det fria. Det är inte bara behovet av att röra på oss som får oss att söka oss till skogen och stränderna. Siffror visar att det i lika hög grad är det mentala andrummet som lockar. Att slappna av, rensa tankarna och få ro i huvudet.

Och det funkar! Ganska effektivt till och med, för många års forskning pekar på att naturen är ren medicin för nutidens stressade hjärnor. Även ganska kort tid i naturliga omgivningar räcker för att fylla på med nytt bränsle till hjärnan. Du uppnår alltså en avstressande effekt direkt, det höjer humöret, ger energi och gör dig bättre på att motstå vardagsstress och -press.

Var närvarande i naturen

De positiva effekterna beror dock i hög grad på om du klarar av att vara närvarande i naturen, så låter det från hjärnforskare Kjeld Fredens, som håller föredrag om naturen och dess effekt på vår psykiska hälsa. Ett av hans viktigaste budskap är just att vi inte bara kan gå ut i det gröna och förvänta oss massa vinster. Om vi verkligen vill ha ut något av naturen ska vi vara närvarande och lyhörda för den.

“Den största vinsten med naturen ligger på det känslomässiga planet, närmligen känslan av vördnad. Det upplever vi t ex när vi står högt uppe någonstans och blickar ut över landskapet och plötsligt får känslan av att det finns något som är större än oss själva. Den känslan skapar en självdistans, och det är precis det vi behöver i naturen: Att glömma oss själva och vara öppna för vad som händer runt oss. Det är så vi kan se en effekt på kroppen”, förklarar han.

Det kan dock vara en utmaning att slå av hjärnan och bara vara i nuet. Därför får du här några tips som kan hjälpa dig på vägen.

Så här får du ut mest av naturen

Gå ut regelbundet

Det gynnar alltid psyket att komma ut i det gröna,men om det verkligen ska räknas gäller det att komma iväg regelbundet. Bland annat har en engelsk undersökning med knappt 20.000 deltagare visar att de som var ute i naturen minst två timmar i veckan hade betydligt större psykiskt välbefinnande än de som inte kom ut i det fria alls. Och hur länge de var ute per gång var inte så avgörande. Du kan alltså fritt välja om du vill gå till parken i tjugo minuter om dagen eller på en längre skogspromenad under helgen, enligt studien.

Håll elektroniken borta

Om du verkligen ska ge dig hän till naturen och få ut det optimala av den, så stäng av telefonen och låt den stanna i fickan. Det är svårt att känna in och vara i nuet om du hela tiden störs av meddelanden eller notifikationer. Motstå också frestelsen att fotografera. Trots att det bara tar ett par sekunder tar det bort fokus från att vara i nuet.

Välj platser du tycker om

Det är viktigt att du känner dig trygg på den plats du väljer. Du får inte ut så mycket av det om du släpas ut på en promenad av någon annan och egentligen inte har någon lust att vara där. Eller om du känner dig otrygg i den vilda naturen och är osäker på om du hittar. Hitta en plats som ger mening för dig och där du känner dig glad och trygg av att vara.

Hitta (lite) spännande natur

När du ska ge dig hän åt naturen är det bra att hitta en plats som är lite intressant, så det väcker din nyfikenhet utan att du egentligen tänker på det. Är det bara en lång rad tulpaner eller samma ändlösa mark, så har du snart sett allting. Dock ska naturen inte heller vara så vild och spännande att det blir för många intryck. Då riskerar du att bli allt för upptagen av det och därmed tappa förmågan att bara låta uppmärksamheten vandra fritt.

Var mindful i naturen

Träna dig på att vara 100 procent närvarande i naturen. Då får du nämligen störst avstressande effekt. Kanske räcker det att gå en promenad där du låter tankarna vandra fritt. Men om det är svårt för dig att släppa jobbet och vardagens press kan du t ex testa den här mindfulness-tekniken:

  • Gå lugnt i 5-10 minuter. Det kommer att dyka upp massor av tankar i huvudet och det är okej. Låt dem komma och gå, så du blir mer närvarande.
  • Använd alla dina sinnen medan du går. Lägg t ex märke till fötternas kontakt med jorden, ljud runt dig och detaljer du ser. Var öppen över naturens intryck med avslappnad uppmärksamhet.
  • Hitta ev en plats där det är skönt att sitta och ge dig själv tid att komma till ro. Lägg märke till vad som händer inne i kroppen och runt dig och gå vidare först när du är klar.

LÄS OCKSÅ: Bygg ditt eget vindskydd

Källor: Frontiers in Psychology och Högskolan i Gävle

Newsletter background