Dåliga vanor


© Jakob Helbig

Bli fri från ditt beroende

Äter du för mycket socker, sitter du för mycket med mobilen, eller dricker du för mycket läsk? Oavsett vilket beroende du har, får du hjälp att bli fri från det här.

20 juni 2019 av Jeanette Linder

Så nollställer du ditt beroende

Det är inte så konstigt om du känner att ditt sötsug eller din mobilanvändning skenar lika okontrollerat som en alkoholists jakt på nästa fylla. Vad du än är beroende av – vin, socker, träning, nässpray eller spel – så händer samma sak i hjärnan. 

Uanset hvilken afhængighed du gerne vil ud af, får du her fem råd, der kan hjælpe dig godt på vej._SV

5 tips för att göra upp med ditt beroende

1. Förstå ditt beroende

Du blir inte beroende av något om du inte har en grund att stå på. Därför handlar det först och främst om att gräva djupt inom dig själv och komma fram till varför beroendet över huvud taget har tagit så stor plats i ditt liv. Samt erkänna att det spelar en stor roll i ditt liv och inte bara försvinner när du knäpper med fingrarna. På det viset blir det enklare att ta sig an avvänjningen på bästa möjliga sätt.

2. Undvik risksituationer

Om du vet att risken är större att du ska ta en cigg när du dricker så är det självklart att dra ner på alkoholen. Om det är mobilen som är problemet så stäng av notiser och lägg den i ett annat rum när du ska sova eller äta middag. Det handlar om att förändra miljön och försöka undvika situationer som utlöser ditt beroende.


Från vana till beroende

Många av vardagens frestelser – från godis och alkohol till mobilen – kan riskera att utvecklas till ett beroende.


3. Skriv ner fördelar och nackdelar

Du är troligen väl medveten om de negativa konsekvenserna av ditt beroende, men de överskuggas lätt av det våldsamma begäret. Genom att skriva ner fördelar och nackdelar kan det bli enklare att faktiskt se konsekvenser och de positiva effekter du kan få genom att få stopp på missbruket. En annan metod är att ställa upp konsekvenser på lång och kort sikt mot varandra. Det kan kännas positivt för stunden att trycka i sig socker eftersom det dämpar negativa känslor. Men på sikt ger det en känsla av misslyckande och att sakna karaktär. Kan kortsiktiga vinster uppväga långsiktiga konsekvenser?

4. Fyll tomrummet

Det är svårt att hitta motivationen till att bli av med ett beroende om du känner att ditt liv inte har någon mening utan det. Lägg därför upp en plan för vad som kan ersätta tomrummet. Ta upp en ny – eller gammal – hobby, umgås med vänner och ha frukt eller andra nyttiga alternativ redo om rastlösheten eller sötsuget dyker upp. 

5. Ta hjälp utifrån

Om beroendet har fått ett mycket starkt grepp om dig kan det vara en bra idé att ta hjälp utifrån. Det finns en rad behandlingsalternativ runt om i landet som kan hjälpa mot allt från alkoholmissbruk till spelberoende och shoppingmissbruk. Behandlingen är ofta ambulerande och du går på samtal och terapi ett visst antal gånger per månad. 

Mobilberoende


© Jakob Helbig

Smartphones och sociala medier har skapat helt nya former av beroenden. En sammanställning av internettrender visar att vi kollar mobilen i snitt 150 gånger per dag. 

Hör du till dem som hela tiden kollar sin mobil, och vill du ta reda på om du är beroende av det? Gör då vårt test här.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar