7 knep som håller dig varm

Händer och fötter är extra utsatta i vinterkylan, eftersom de är placerade långt bort från hjärtat. Tina upp dina kalla lemmar med de här värmande tipsen.

1. Värmande vantar

Välj tumvantar framför fingervantar, så kan fingrarna värma upp varandra. Sitter du inne och läser eller kollar på datorplattan så använd gärna handledsvärmare eller långa tröjärmar, då blodkärlen i handleden ligger precis under huden och därför försvinner det mycket värme här. Ull är ett bra val, då det är bra på att fånga upp det vatten som avdunstar från kroppen och håller dig torr. Samtidigt rymmer ullen mer luft än andra textilmaterial och på så vis får kroppsvärmen mer plats för att värma upp dig.

LÄS OCKSA: Därför ska du välja ett skidunderställ i ull

2. Het mat

Sätt upp het mat på menyn. Chilipeppar är ren magi när du vill hålla värmen. De små heta frukterna är rika på ämnet capsaicin, som binder sig till temperaturreglerande receptorer i ditt nervsystem – du tror helt enkelt att du bränner dig och tro kan ju förflytta berg. Dessutom påverkar capsaicin muskelcellerna så de rent faktiskt börjar producera värme, även om du inte rör på dem. Använd chili i rykande het soppa så blir du snabbt svettig i pannan och varm ända ut i fingertopparna.

3. Rör på dina blåa fingrar

Du måste få igång blodcirkulationen. När du sitter i soffan efter en lång dag så vifta lite med armarna till favoritserien, vicka med tårna och knyt händerna och stretcha fingrarna. Muskler utvecklar värme, så utöver dessa små rörelser är det en god ide att göra målinriktad styrketräning ett par gånger i veckan. En väsentlig orsak till att män fryser mindre än kvinnor är för att de har större muskelmassa.

4. Stay cool

Stress ger en ökad adrenalinutsöndring och en ytlig andning. Bägge delarna ger dålig blodcirkulation med kalla händer och fötter som följd. Så ta en stilla meditationsstund och ta några djupa andetag, som får själen och temperaturen i balans.

5. Drick dig varm

Se till att få i dig vätska. Om kroppen är uttorkad, koncentrerar den sig huvudsakligen på de inre organen och det gör fingrar och tår kalla. Mörk urin är ett tecken på att du dricker för lite. Drick gärna något varmt, men helst utan koffein, då det kan göra händerna ännu kallare. Örtte är ett bra alternativ som får värmen att sprida sig i kroppen.

6. Kött mot kylan

Ett lågt blodvärde betyder dålig syresättning av blodet och då fryser du lätt om fötterna. Se till att få i dig tillräckligt med järn och vitamin B12, då detta ökar hemoglobinkoncentrationen i ditt blod. Goda källor är kött, inälvsmat, musslor och fisk.

7. Kolla om du är sjuk

Om du fryser trots alla tips, så fundera över om det kan bero på något annat. Låg ämnesomsättning förekommer 5–10 gånger oftare bland kvinnor och i motsats till vad många tror så är det sällan man går upp särskilt mycket i vikt, men däremot är det vanligt att man fryser mycket. Sköldkörteln producerar för få hormoner och hela kroppen skruvar ner temperaturen. Är dina fingrar helt livlösa och bleka i kylan kan det också bero på Raynauds syndrom, som drabbar 20 procent av oss nordbor. Blodkärlen drar ihop sig extra mycket i kylan och blodet når därför inte ut till de perifera kroppsdelarna.

    Bli hälsosam och stark med I FORM!

    I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

    På vår sajt och i vår app får du bl a:

    • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
    • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
    • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
    • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

    Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


    Newsletter background