5 myter om svett

Kan man känna igen en köttätare på svetten och är svett ett tecken på god eller dålig kondition? Här är fem svettiga sanningar om din kroppsdoft.

Kvinnoansikte.

Kan det verkligen stämma …

… att man kan känna lukten av sin mat i svetten?

Sant

Det stämmer bra – din svett kan avslöja vad du har ätit. Kroppen avger en del ämnen från maten genom huden, som svavelbindningar från vitlök och urinämnen från köttets proteiner. Ofta kan dofterna även tränga ut på andra platser, som genom munnen (ande­dräkten) och genom urinen (som sparris).

… att man är i bra form, när man svettas mycket?

Både och

Undersökningar visar att ju bättre form du kommer i, desto fler svettkörtlar får du, och du blir också bättre på att aktivera dem. Det betyder att du blir bättre på att skicka upp svalkande vätska till ytan och det kan främja prestationen. Du kan alltså träna dig till att svettas mer. Du kan dock svettas även av andra orsaker, som rädsla eller upphetsning. Här är det stresshormoner som sätter igång svettproduktionen och det beror i högre grad på din förmåga att kontrollera känslor och inte din form.

… att svett luktar väldigt illa?

Falskt

Ny svett luktar i stort sett inget. Först genom ned­bryt­ningen av långa fettsyror till smörsyra och myrsyra uppstår den karaktäristiska svettlukten. Det är bakterier i huden som är ansvariga för den processen, och den sker primärt i de apokrina körtlarna i könsregionerna.

… att det är skillnad på varm träningssvett och rädslans kallsvett?

Falskt

Trots att det känns annorlunda att kall­svettas av skräck än när du tränar så är det samma körtlar som jobbar. Anledningen till att rädsla och stress framkallar kallsvett är att stresshormonerna adrenalin och noradrenalin får hudens blodkärl att dra ihop sig, så att blodet mest går till musklerna. Samtidigt utsöndras svett för att hjälpa till att kyla ner huden. Tillsammans gör det att den svettiga upp­levelsen är mycket kallare än när du tränar.

… att det är nyttigt och utrensande att svetta sig igenom träningen (som hot yoga)?

Sant

Undersökningar visar att du utsöndrar gifter och slagg­produkter i svetten. Samtidigt läker huden när svetten rinner ner över rispor och mindre sår. Det avgörande för att du ska kunna svettas ordentligt är inte bara att det är varmt i lokalen (typiskt 35–40 grader), men även att luftfuktigheten är kontrollerad. Blir den för låg kommer temperaturupplevelsen inte att vara varm nog för att du ska svettas på allvar, eftersom även ett tunt svettlager kan kyla kroppen. Tvärtom kan en alltför hög luftfuktighet få värmen att kännas enormt tryckande och energikrävande.

Hälsosam hela sommaren med I FORM

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Just nu har vi ett specialerbjudande, där du får tillgång till I FORM hela sommaren för endast 49 kr.

ERBJUDANDE: Få 3 månader för 49 kr.


Newsletter background