Kvinna drar i magfettet
Kvinna drar i magfettet

Då får du tips här på vad du kan göra mot slapp hud.

© Colourbox

Undvik slapp hud vid viktminskning

Hur behåller man huden spänstig när man går ner i vikt? Få svaret här!

15 september 2016 av Sara Mahler

Undvik slapp hud vid viktminskning

Du får dessvärre lita till ditt tålamod, för huden behöver lite tid på sig för att hitta tillbaka till sin form om den har varit utspänd en längre tid. Mycket av det fett som samlas när man lägger på sig ligger under ytan och pressar ut skinnet. När fettet sedan försvinner uppstår det ett tomrum, som gör huden lösare än innan. 

Vissa har den stora turen att ha en hud som snabbt drar ihop sig, men för andra är det svårt. Är man inte längre 25 år har man dessutom oddsen mer emot sig. Skiftet av celler går långsammare när vi blir äldre, huden blir tunnare och det ger både rynkor och lösare hud – även utan viktminskning. Du kan dock hjälpa huden på traven.

Detta kan du själv göra mot slapp hud

Ät sunt

Ät grönsaker, fet fisk, nötter, avokado och oliver, som är rika på monoomättat fett. Det skyddar mot hudens åldrande och hjälper till med att bygga upp friska, spänstiga celler.

Har du ingen inspiration till nyttiga rätter så kolla in de här läckra recepten med avokado.

Drick vatten

Hudens fyllighet och elasticitet är beroende av att dess celler är välhydrerade. Det blir de när man dricker vatten. Drick t ex ett stort glas till varje måltid samt ytterligare en halv liter vätska under dagen.

Här är dessutom 10 andra goda skäl till att dricka mycket vatten.

Öka muskelmassan

Det bästa skyddet mot gäddhängsarmar är starka triceps, som man får med armhävningar och bänkpress. På samma sätt bidrar kraftfulla ben och en stark rumpa samt en tränad bröst- och magmuskulatur till att fylla upp under huden. Därför är styrketräning oumbärligt i kampen mot slapp hud.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar