Kost som ger platt mage

En av hemligheterna bakom en platt mage är att välja rätt råvaror. Se här vilka proteiner, kolhydrater, kostfiber och fettsorter du ska satsa stenhårt på när du vill äta dig till en platt mage.

Här får du hela listan över de råvaror som du kan stoppa i dig och samtidigt se fram emot en platt mage.

Bäst kostfiber

  • En platt mage får du genom att skapa lugn i systemet.
  • Äter du livsmedel som är rika på den speciella fibervarianten inulin, stärker du mag-tarmfunktionen. Anledningen är att inulinet, förutom att sätta fart på förbränningen, också fungerar prebiotiskt genom att tarmbakterierna får något att tugga på.

  • Det får de hälsosamma, magvänliga bakterierna att föröka sig, så att du får en platt mage utan onödig gasbildning.

LÄSARFAVORIT: Kari Traa löparjacka + 3 nr av I FORM – BARA 99:– ! Klicka här >>

Inulin-källor

  • Jordärtskockor, lök, vitlök och sparris.

Mättande proteiner

  • Proteiner håller dig mätt längre och ser till att måltidens kolhydrater tar längre tid på sig att höja blodsockret. Det förhindrar kraftiga insulinökningar och ökad fettlagring i buken. Inte alla proteinkällor är lika lätta att förbränna.
  • För att få magen att arbeta optimalt är det klokt att välja de som är milda och vänliga mot magen.

Magra, lättsmälta proteinbomber

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background