Tröstäter du?

Hur vi förhåller oss till mat är olika och har med vår personlighet att göra. Småäter du i smyg och har svårt att känna hunger? Då kan det vara ett tecken på att du tröstäter. Kolla symptomen här.

Kvinde spiser kage i køleskabsåbning_SV

Vad menas med att tröstäta?

Att tröstäta är för många ett försök att må bättre, exempelvis när vi misslyckas med något. När vi äter utsöndras belöningsämnen i hjärnan och det har en positiv effekt på vårt mentala välmående.

Problemet med tröstätning är bara att det snabbt kan eskalera så att mat blir lösningen på dina problem. Det kan leda till att du utöver dina andra problem också går upp i vikt.

5 tecken på att du tröstäter

  1. Mat har en lugnande effekt på dig när du känner dig pressad eller nedstämd.
  2. När du har ätit (för mycket) onyttigt får du ofta dåligt samvete.
  3. Du äter ofta i smyg eftersom du skäms över hur mycket du glufsar i dig.
  4. Du känner dig ofta hängig, trött och irriterad, trots att du får i dig mycket energi.
  5. Du har sällan en känsla av vad du egentligen behöver äta.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background