Mät din fetttprocent – steg för steg

Ett enkelt sätt att räkna ut sin fettprocent är genom att mäta hudvecken på olika delar av kroppen. För det finns det flera olika metoder, men nu har irländska forskare kommit fram till vilken som är bäst.

Välj sötningsmedel med omsorg.

Vinnaren är den så kallade Durnin och Womersley-metoden, som både kan användas på normal- och överviktiga kvinnor. Här kan du se hur du gör.

  • Skaffa en så kallad fettång. Den finns i flera olika prisklasser.
  • Mät på exakt samma sätt varje gång – eller få hjälp med att göra det.
  • Totalt ska du mäta fyra hudveck, nämligen mitt på biceps, mitt på triceps, under skulderbladet samt över höftkammen.
  • Resultatet får du genom att skriva in måtten i det här schemat.

Har du för mycket fett på kroppen? Kolla din fettprocent här

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background