Mät din fetttprocent – steg för steg

Ett enkelt sätt att räkna ut sin fettprocent är genom att mäta hudvecken på olika delar av kroppen. För det finns det flera olika metoder, men nu har irländska forskare kommit fram till vilken som är bäst.

Välj sötningsmedel med omsorg.

Vinnaren är den så kallade Durnin och Womersley-metoden, som både kan användas på normal- och överviktiga kvinnor. Här kan du se hur du gör.

  • Skaffa en så kallad fettång. Den finns i flera olika prisklasser.
  • Mät på exakt samma sätt varje gång – eller få hjälp med att göra det.
  • Totalt ska du mäta fyra hudveck, nämligen mitt på biceps, mitt på triceps, under skulderbladet samt över höftkammen.
  • Resultatet får du genom att skriva in måtten i det här schemat.

Har du för mycket fett på kroppen? Kolla din fettprocent här

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background