Hoppa dig smal

Du förbränner runt 8 kalorier i minuten när du hoppar hopprep.

Hoppa dig till drömkroppen, det är både roligt och hälsosamt.

HOPPA DIG SMAL Hoppa dig till drömkroppen, det är både roligt och hälsosamt.

© iStock

Hoppa dig smal

Utöver att boosta konditionen så stärker hoppen dina muskler och ditt skelett. Här får du tips på hur du kommer igång - utan skador.

Så gör du:

  • Kom ihåg att värma upp ordentligt innan du kör igång. Gör dina anklar smidiga, stretcha arm- och benmusklerna och rör ordentligt på ryggen. Börja med att hoppa lite utan hopprepet.

  • När du hoppar ska knäna vara mjuka och fjädrande. Använd hela foten som stötabsorbering – landa på framfoten och rulla mot hälen (i motsats till löpning). Landa så lätt och ljudlöst som möjligt och försök att känna dig lätt som en fjäder.

  • Håll i handtagen med ett stadigt grepp. Använd underarmarna och handlederna (gör små cirklar) och inte axlarna för att veva runt repet med. Armbågarna ska vara lätt böjda och överarmarna tätt intill kroppen.
  • Ha så bra hållning som möjligt. Var avslappnad i axlarna och håll huvudet så att blicken är framåt.
  • Leta efter ett mjukt underlag, till exempel ett trägolv. Asfalt och betong är hårt för lederna att hoppa på.
  • Börja lugnt och stilla och bygg gradvis upp längden på dina hopprepspass. Att hoppa rep kan vara hårt för anklar, knän, höfter och rygg – och muskler och bindvävnad måste vänja sig vid det.

Hoppa dig smal - träningsprogram
Se övningar och få träningsprogram till hopprep

Få plat mage med boll-träning
Se övningar och få träningsprogram till boll-träning

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background