Hoppa dig till drömkroppen, det är både roligt och hälsosamt.© iStock

Hoppa dig smal

Du förbränner runt 8 kalorier i minuten när du hoppar hopprep.

6 december 2011 av I FORM-redaktionen

Hoppa dig smal

Utöver att boosta konditionen så stärker hoppen dina muskler och ditt skelett. Här får du tips på hur du kommer igång - utan skador.

Så gör du:

  • Kom ihåg att värma upp ordentligt innan du kör igång. Gör dina anklar smidiga, stretcha arm- och benmusklerna och rör ordentligt på ryggen. Börja med att hoppa lite utan hopprepet.

  • När du hoppar ska knäna vara mjuka och fjädrande. Använd hela foten som stötabsorbering – landa på framfoten och rulla mot hälen (i motsats till löpning). Landa så lätt och ljudlöst som möjligt och försök att känna dig lätt som en fjäder.
  • Håll i handtagen med ett stadigt grepp. Använd underarmarna och handlederna (gör små cirklar) och inte axlarna för att veva runt repet med. Armbågarna ska vara lätt böjda och överarmarna tätt intill kroppen.
  • Ha så bra hållning som möjligt. Var avslappnad i axlarna och håll huvudet så att blicken är framåt.
  • Leta efter ett mjukt underlag, till exempel ett trägolv. Asfalt och betong är hårt för lederna att hoppa på.
  • Börja lugnt och stilla och bygg gradvis upp längden på dina hopprepspass. Att hoppa rep kan vara hårt för anklar, knän, höfter och rygg – och muskler och bindvävnad måste vänja sig vid det.

Hoppa dig smal - träningsprogram
Se övningar och få träningsprogram till hopprep

Få plat mage med boll-träning
Se övningar och få träningsprogram till boll-träning

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar