Fettförbränning utan träning?

Fråga

Kan jag förbränna fett utan att träna?

Svar

Det är inte bara under de 2-3 timmar i veckan då du svettas under träningen som du har möjlighet att förbränna extra mycket fett. Små ändringar i dina kostvanor kan bidra till att höja förbränningen markant. Läs mer om vad du kan göra för att öka fettförbränningen utan att svälta dig själv.

  • Ät mer proteinÄt kött, kött och åter kött (av den magra sorten, naturligtvis). Ny forskning visar att proteinrik kost dels har en mättande effekt, dels ökar den dagliga energiomsättningen. Det beror på att kroppen behöver mycket mer energi för att uppta och utnyttja protein än t ex fett och kolhydrater. Samtidigt mättar protein mer gram för gram än både fett och kolhydrater. Slutligen säkrar en proteinrik kost att det inte är muskler som går förlorade när du tränar - utan fett.
  • Ät flera gånger om dagenÄt 5 i stället för 3 gånger om dagen. Många små måltider håller förbränningen på en hög nivå - förmodligen för att kroppen behöver energi för att hålla matsmältningen i gång. Du känner dig mättare och är mindre godissugen.
  • Drick kaffe före frukostNär du vaknar är det flera timmar sedan du åt sist och dina kolhydratdepåer är förhållandevis små. Kroppen sparar därför på de sista resterna genom att i stor stil förbränna fett i stället för socker. Effekten blir ännu större om du väcker kroppen med en kopp kaffe. Samtidigt som koffeinet i kaffet piggar upp dig så sätter det också extra fart på fettförbränningen.
  • Undvik fettVill du få ut optimal fettförlust av din träning är det klokt att försäkra sig om att kosten inte så att säga stretar åt andra hållet. Försök därför undvika de värsta fettsyndarna.
    En kost med en fettenergiprocent på maximalt 25-30 främjar viktförlusten så att du snabbare ser resultat. Men plåga inte dig själv med förbud och tvångsläsning av varudeklarationer.
  • Råden du ska följaMassor av frukt och grönt, magert kött och pålägg, fettfattiga mjölkprodukter (standardmjölk innehåller t ex 5-10 gånger så mycket fett som minimjölk), grova brödsorter, inget eller så litet fett som möjligt på smörgåsen - och hinkvis med vatten!

Hälsosam hela sommaren med I FORM

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Just nu har vi ett specialerbjudande, där du får tillgång till I FORM hela sommaren för endast 49 kr.

ERBJUDANDE: Få 3 månader för 49 kr.


Newsletter background