Därför blir du inte smal av att (bara) träna

Du kämpar och sliter på gymmet och i löpspåret men ändå händer det ingenting på vågen. Här får du förklaringen!

Läs om varför du ska förändra dina kostvanor om du vill gå ner i vikt

© iStock

Vi hör ofta att bara vi drar på oss löparskorna så kan vi bli av med våra extrakilon. Men undersökningar tyder på att det inte alls är tillräckligt.

Träningen gör dig hungrig

En av orsakerna är att en ökad träningsmängd ger ökad aptit, vilket gör att vi efteråt får i oss fler kalorier än vi har förbränt.

En ökad aptit kan dock inte ensam förklara varför motion inte får kilona att rasa. Forskarna har också kommit fram till att kroppen på ett eller annat sätt anpassar sig efter motionen och därmed börjar förbruka mindre energi.

Så går du ner i vikt

Om du verkligen vill gå ner i vikt finns det inget annat sätt än att lägga om kosten. Ät mindre portioner och uteslut mat med socker och snabba kolhydrater.

Men kom ändå ihåg att motionera

Även om motionen kanske inte får dig att gå ner massor i vikt ska du ändå tänka på att vara fysiskt aktiv.

Tidigare undersökningar har konstaterat att regelbunden träning minskar risken för hjärtsjukdomar, diabetes och cancer. Dessutom lyfter motionen ditt humör och förlänger ditt liv – oavsett om du går ner i vikt eller inte.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background