Gå ner i vikt med styrketräning
Träningsmetoden som ger en slankare och starkare kropp

Tre gympass i veckan och en halvtimmes promenad eller cykeltur på helgen. Så är du på god väg mot din drömkropp.

© Jakob Helbig

Gå ner i vikt med styrketräning

Drömmer du om en slank och stark kropp? Och är du redo att ge järnet på gymmet? Då får du den effektivast metoden från en personlig tränare här. Och vill du verkligen sätta fart på det hela, får du även PT:ns kosttips.

31 oktober 2018 av Rikke Hansen & Inge Eriksen

Träna dig till drömkroppen

En smalare och starkare kropp! Det är den drömkropp som de allra flesta kvinnor vill att PT Rikke Hansen ska hjälpa dem att få. Ett av hennes första råd är att ställa undan badrumsvågen.

– Alldeles för många styrs av siffran på vågen när de jagar sin drömkropp. Jag försöker alltid att få mina klienter att sluta fokusera på att gå ner i vikt och istället fokusera på bättre fettförbränning eftersom en smalare kropp inte nödvändigtvis är en lättare kropp, säger Rikke Hansen, som har många års praktisk erfarenhet av tränings- och kostrådgivning.

Rikke Hansen är varm anhängare av att jobba med både träning och kost när drömkroppen är målet. Om du bara äter mindre kommer du att få en lättare kropp, men ofta får kroppen inte de former som du drömmer om. Det kan du i gengäld få via träning, som dock inte ska stå för sig eftersom det är svårt att gå ner bara med träning. Därför är den mest effektiva strategin för en smal och stark kropp att kombinera träning och kost. Du kommer inte nödvändigtvis att gå ner så många kilo eftersom muskler väger mer än fett, men i spegeln kommer du att se en förändrad kropp som både ser smalare, fastare och starkare ut. 

Träning fyra gånger i veckan

Du ska träna fyra gånger i veckan: tre tuffa och ett lätt träningspass. Det är helt optimalt eftersom du då kan ha en vilodag efter varje hård träningsdag. Därmed får din kropp möjlighet att återhämta sig till nästa pass. Om du inte är van vid att träna tycker du kanske att fyra träningsdagar i veckan låter mycket.

Du har dock fortfarande tre dagar fritt samtidigt som en träningsdag bara är en halv timmes aktiv promenad. 

Gå direkt till träningsprogrammet

Veckoprogram för att träna sig slank
Träningsprogram

Och som om en smal och stark kropp inte är belöning nog så kan du också se fram emot bonusvinster som ökad energinivå och uthållighet, bättre sömn och humör samt bättre hälsa. Så vad säger du, ska vi sätta igång?

Tränarens träningsmetod och kostprinciper

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar