Så funkar LCHQ

LCHQ är en moderat version av low carb-dieten. Cirka 20 procent av de kalorier du äter dagligen kommer från kolhydrater vilket gör dieten perfekt för dig som tränar.

Är upphovsmannen bakom LCHQ, Low carb high quality. Du kan läsa hans tips i varje nummer av I FORM.

LCHQ/Isodieten

LCHQ är en förkortning för low carb high quality och är en måttfull low carb-kost. Cirka 20 procent (30 procent om man tränar mycket) av de kalorier du äter får komma från kolhydrater, och 40–50 procent från fett. Mellan 20–40 procent kommer från protein.

Upphovsmanen, näringsfysiologen Fredrik Paulún, anser att vi av hänsyn till vår hälsa behöver äta vissa kolhydrater – bland annat för lusten att träna och hålla livskvaliteten uppe eftersom kolhydrater ökar halten serotonin i hjärnan, som är viktigt för psykiskt välmående.

Grönsaker, rotfrukter och små mängder ris, quinoa och bulgur är tillåtet, i synnerhet för den som tränar. LCHQ är restriktiv mot mättat animaliskt fett från feta köttprodukter och tillsatser.

Metoden har en "lillasyster" i Isodieten, som fokuserar på viktnedgång. Den ger lika stora delar fett, protein och kolhydrater och har en begränsning på 1 600 kcal per dag.

Vill du öka din fettförbränning via kosten så är keto-dieten en metod för dig. Lär dig mer om hur du uppnår ketos här.

I FORMs kostexpert Martin Kreutzer kommenterar

LCHQ är relativt lätt att följa även för dig som tränar, eftersom både lite frukt och fullkorn är tillåtet. Generellt har den fokus på välbefinnande samt goda, nyttiga och naturliga råvaror.

De mest lästa artiklarna just nu
Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Hälsa

TOPP 10: De bästa källorna till kalium

Yogaövningar

Krigare 2

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Mer om Dieter
Dieter

5:2-dieten – gå ner i vikt med bara 2 dagars fasta per vecka

Dieter

Läsarna recenserar I FORMs kostplaner: “Mina byxor har blivit ALLDELES för stora”

Dieter

Ditte har lagt om sin kost till keto

Dieter

Hur mycket vet du om keto-dieten?

Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1600-1700 kcal

Dieter

Få svar på dina frågor om våra kostplaner

Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1800 kcal

Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1300-1400 kcal

Dieter

Gå ner i vikt sunt och säkert med en I FORM Kostplan

Dieter

9 myter om fasta – är det sunt eller osunt?

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen