Så funkar 5:2-dieten

5:2-dieten har fått ett stort genomslag och anhängarna gillar dess enkelhet. 5:2-dieten innebär att du 5 dagar i veckan äter hälsosamt och 2 dagar äter du enbart två små måltider.

5:2-dieten – läs allt om den här >

Framgångsmetoden 5:2-dieten passar de flesta, kanske framför allt dem som har svårt att följa dieter som innebär att man räknar kalorier varje dag. I 5:2-dieten äter man som vanligt 5 av veckans 7 dagar, och fastar till viss del 2 valfria dagar. Under de två fastedagarna i 5:2-dieten får du bara äta lunch och kvällsmat på 250 kalorier vardera.

TESTA succémetoden

Ladda ned PDF-erna och få en guide till hur du kan följa dieten.

5:2-dieten innebär bara delvis fasta

– Det är viktigt att du inte skiftar måltiderna och till exempel äter frukost och kvällsmat, även om det känns lättare att klara av. Genom att placera dina måltider som lunch och kvällsmat kommer din kropp befinna sig i ren fasta under längre tid, och det är denna fasta som gör skillnad på din vikt och hälsa, säger I FORMs näringsexpert Martin Kreutzer.

5:2-dieten fick genomslag under 2013, men det ligger omfattande forskning bakom vinsterna med att fasta. Den visar att regelbunden fasta kan förbättra kroppens förmåga att förbränna fett. Sidovinsten är att fasta även är bra för hälsan. Fasta kan motverka diabetes genom att förbättra kroppens insulinkänslighet, den förbättrar även ditt kolesterolvärde coh håller hjärnan alert.

Följer du 5:2-dieten kan du räkna med en viktminskning på cirka ett halvt kilo i veckan samt ett mindre midjemått.

Det är den engelske läkaren Michael Mosley som står bakom 5:2-dieten. Han har skrivit boken "The fast diet" som toppar bästsäljarlistorna i både USA och Storbritannien.

Läs också: Perodisk fasta, en effektiv metod för viktminskning – för vissa av oss

De mest lästa artiklarna just nu
Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Psykologi

Lär dig att släppa dina orostankar

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Mer om Dieter
Dieter

5:2-dieten – gå ner i vikt med bara 2 dagars fasta per vecka

Dieter

Läsarna recenserar I FORMs kostplaner: “Mina byxor har blivit ALLDELES för stora”

Dieter

Ditte har lagt om sin kost till keto

Dieter

Hur mycket vet du om keto-dieten?

Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1600-1700 kcal

Dieter

Få svar på dina frågor om våra kostplaner

Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1800 kcal

Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1300-1400 kcal

Dieter

Gå ner i vikt sunt och säkert med en I FORM Kostplan

Dieter

9 myter om fasta – är det sunt eller osunt?

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen