Warrior 1

Det första steget till en bättre hållning och avslappnade skuldror är övningen warrior 1.

22 oktober 2015 av Louise Fjendbo Jørgensen

Så gör du warrior 1

  • Ställ dig längst fram på yogamattan. Flytta vänster fot ett långt kliv tillbaka (cirka 4 fotlängder).
  • Vrid den bakre foten utåt i ca 45 grader ute och sätt hälen i golvet.
  • Sträck ut det bakre benet och böj det främre. Öka avståndet mellan fötterna om knät hamnar över foten.
  • Pressa fötterna i golvet. Var noga med att pressa ner alla fyra hörn på foten (inte tårna, men utsidan och insidan av hälen, utsidan och insidan av framfoten).
  • Pressa fötterna mot varandra, ungefär som om du stod på två isflak som rörde sig bort från varandra.
  • Sträck upp armarna mot taket på en utandning. Handflatorna ska peka mot varandra. Tummarna pekar bakåt. Sträck ut armarna och dra axlarna bakåt.
  • Dra in magen och sträck bröstkorgen framåt och uppåt. Undvik att vrida höften, eftersom du annars roterar knät. Håll det bakre benet rakt och aktivt.
  • Stanna i den ställningen i 5–10 andetag.


Video: Se hur du gör övningen här

Tack till Katharina/JeppeYoga

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar