Yogaskolan visar dig 5 steg till L-posen.

L-posen

Från Wild Thing är du redo att testa krafterna med L-posen. När du har tagit dig igenom alla fem övningar, ska du ligga på rygg och låta kroppen arbsorbera det som den just varit igenom.

24 september 2015 av Louise Fjendbo Jørgensen

Så gör du L-posen

  • Från wild thing går du tillbaka i sidoplankan, ner i plankan och sedan upp i hundstretchen.
  • Gå tillbaka mot väggen bakom dig så att hälarna är placerade nära väggen – gör fortfarande hundstretchen, men med händerna lite närmare fötterna.
  • Fingertopparna ska peka framåt. Sträck ut och spreta med fingrarna och tryck pekfingret ner i golvet.
  • Armbågarna pekar framåt, så axlarna roterar bort från öronen.
  • Sätt en fot åt gången i väggen i höfthöjd.
  • Håll axlarnas position och pressa neråt genom händerna allt vad du kan, så det känns som om axelleden blir längre och skulderbladen rör sig mot ryggraden.
  • Pressa fötterna mot väggen, sträck ut benen och låt bröstet sjunka mot väggen så mycket du kan, utan att svanka i ryggen och utan att utåtrotera i axelleden.
  • Pressa aktivt ifrån ner genom armarna, så att du styrketränar händer, armar, nacke och rygg. Sjunk inte ihop.
  • Stanna i ställningen så länge du kan, med lugna andetag och avslappnat ansikte.
  • Lägg dig på rygg och slappna av i kroppen i 5 minuter.


Se hur du gör L-posen här

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar