Varför får jag ont i ryggen av plankan?

På min arbetsplats har vi infört en regel som säger att vi måste göra plankan i 3 minuter varje dag. Men vi får ont i nedre delen av ryggen när vi gör det. Vad gör vi för fel?

Plankan är en utmanande övning - se till att du utför den på rätt sätt så att du inte får ont.

Svar

Du måste känna efter om smärtan uppstår när du tränar – eller om den kommer först efteråt. Även om det är helt naturligt att vara öm i musklerna efter en krävande övning, så ska det aldrig göra ont under själva övningen.

Smärta i nedre delen av ryggen när du gör plankan är helt klart ett tecken på att du gör något fel. Även om plankan är en enkel övning är det lätt att misslyckas när man är trött.

I början är det lätt att dra in magen, spänna bäckenbotten och låsa kroppskärnan, men efter ett tag börjar man ofta svanka i nedre delen av ryggen. Det gör att trycket på ländkotorna ökar, vilket orsakar smärta. Lösningen är därför att sluta så fort du börjar svanka. Om detta händer efter bara en minut, så ta en liten paus innan du påbörjar en ny omgång.

INSPIRATION: 24 plankor att leka med

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background