Uppvärmning och stretching

Det behöver inte vara pest och pina att värma upp inför träningen, eller att sträcka ut ordentligt efteråt. Här är några enkla massagegrepp och övningar som förebygger både stelhet och skador.

Det finns mycket som du kan göra för att skona kroppens leder och för att försäkra dig om att du kommer att behålla din rörlighet hela livet - gör det genom att hålla dina muskler långa och fräscha. Om du satsar på att stretcha ordentligt så slipper du sträckta och stramande muskler som kan resultera i överbelastade senor och ledband, mindre rörlighet i lederna och permanent förkortade muskler.

Viktigt att slappna av

Faran för akuta skador är större när musklerna är överspända och dina senor är naturligtvis extra utsatta när du har överbelastat dem. För att förebygga detta är det viktigt att du regelbundet ser till att få musklerna avslappnade, även om du inte tränar hårt för tillfället.

LÄS OCKSÅ En foam roller boostar din träning och hjälper ömma muskler

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background