Träningsvickning

Jag brukar träna på kvällen och är vanligtvis lite småhungrig, när jag kommer hem. För det mesta äter jag lite grand och går och lägger mig ett par timmar senare. Min fråga är: Vad bör man egentligen äta vid den här tiden på dygnet efter ett vanligt styrketräningspass?

Efter ett ordentligt träningspass behöver muskelcellerna näringsämnen för att bygga upp det som har brutits ned.

Om man ägnar sig åt styrketräning är det extra viktigt att fylla på med näring inom 15-20 minuter efter träningspasset, annars stiger halterna av det muskelnedbrytande hormonet kortisol.

För att undvika detta bör du få i dig en blandning av snabba kolhydrater och proteiner. Kolhydraterna (sockret) gör att insulinproduktionen stiger. Man kan förenklat säga att insulinet, som är muskeluppbyggande, dammsuger blodkärlen på socker och andra näringsämnen - hit räknas proteiner och aminosyror - och för ut dem till muskelcellerna. Musklerna är nämligen oerhört mottagliga för näringsämnen direkt efter träningen.

Gör så här: Blanda ihop en shake av lite proteinpulver och snabba kolhydrater (eventuellt druvsocker upplöst i vatten), och drick den omedelbart efter träningen.

Lite senare på kvällen kan du äta en lätt måltid - men sätt inte i dig för mycket precis innan du går och lägger dig. Ämnesomsättningen kräver nämligen inte särskilt mycket energi när man sover. Om du äter mycket fet mat, innan du kryper till kojs lagrar kroppen överskottsfettet - och då är det i första hand magen som växer.

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background