Back squat

Den här övningen är en del av Förvandlingsskolan, del 1.
Skolan innehåller 15 övningar och du hittar resten av övningarna och träningsprogrammet här.

Utgångsposition:

Lägg skivstången på den mjuka delen av överdelen av ryggen och axeln (aldrig direkt på nack- och ryggkotor). Håll om stången med båda händerna, så att underarmarna är lodräta och handlederna sträckta.

Rörelsen:

Skjut höften bakåt samtidigt som knäna rör sig framåt, så att över kroppen går ner mellan benen i stället för ovanför dem. Du ska gå så långt ner som möjligt – låren ska förbli vågräta. Är det för svårt, prova då med en lättare vikt eller använd skor med en högre häl. Håll ryggen rak och rumpan spänd. När du har gått ner helt spänner du i rumpan och på baksidan av låren och föreställer dig att du är en fjäder som ska upp. Knän och höfter ska rätas ut samtidigt.

Viktigt: Du ska lyfta så tungt, att du bara kan utföra övningen i ett stativ.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background