Övning 4: Sidospark med inandning

Så gör du : Lägg dig på höger sida i vattnet. Sträck högerarmen upp under huvudet och håll en kickboard i höger hand. Låt vänster arm hänga längs sidan. Titta ner i vattnet och andas ut, samtidigt som du gör bensparkar. När du nästan har blåst ut all luft roterar du hakan uppåt mot vänster axel och andas in. Fortsätt med bensparkarna, titta ner i vattnet igen och andas ut igen.

Varför Du tränar bensparkar, samtidig som du har fokus på andningen och tränar på att rotera huvudet upp och bak mot axeln när du ska andas in. Många tittar mer uppåt än bakåt när de går upp och hämtar luft. Men därigenom får de svårare att rotera huvudet och få upp munnen över vattenytan.

Simma 2 längder (i 50-metersbassäng); en på höger sida och en på vänster sida.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background