Kvinna tränar pilates

En stark core är bara en av alla fördelar med att träna pilates.

© iStock

11 goda skäl att träna pilates

Pilates är skonsamt, men otroligt effektivt och får igång muskler som du inte ens visste att du hade.

3 april 2008 av I FORM

"Redan efter första gången märker du skillnaden, efter 10 gånger kan du se skillnaden och efter 30 gånger har du fått en ny kropp." Så lyder löftet om vad som händer när du börjar träna pilates, och avsändaren är grundaren av pilatesträning, tysken Joseph H. Pilates.

Joseph H. Pilates emigrerade till USA, där han öppnade ett gym på samma adress som New York City Ballet. Sedan dess har pilates varit en populär träningsform bland kända dansare, eftersom de behöver styrketräning som inte ger dem stora och osmidiga muskler.

Pilates utövas även om många "vanliga" människor, och saknar du argument för att börja med den här skonsamma, men otroligt effektiva träningsformen, så får du hela 11 skäl här. 

Därför är pilates så bra...

  • Stärker både små och stora muskler vilket ger slanka och smidiga muskler framför starka, korta och bulliga.
  • Tränar hela kroppen - även de muskler som du inte visste att du hade.
  • Skyddar dig mot överbelastning av musklerna i andra sportformer som du tränar.
  • Ger en sund och bra motvikt till de många ogynnsamma arbetsställningar de flesta utsätter sina kroppar för.
  • Stärker kroppens svagaste del - rygg, länd, mage och buk.
  • Ger bättre balans mellan kropp och själ.
  • Stimulerar blodcirkulationen i hela kroppen.
  • Är lämplig som rehabilitering efter skador och operationer.
  • Är mycket skonsam och därför kan alla, oavsett kön eller ålder, träna pilates.
  • Ger en rakare kroppshållning.
  • Ökar kroppsmedvetenheten, du rör dig smidigare och använder kroppen mer ändamålsenlig när du t ex sitter på din kontorsstol eller tömmer diskmaskinen.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar