Träna eller inte?

Bakfull, förkyld eller stressad? Lär dig när det är läge att stanna hemma från träningen och när du trots allt kan träna.

Feber

Du bör inte träna. Bädda ner dig istället. Om du tränar med feber kan träningen medföra risk för hjärtproblem.

Baksmälla

Det går bra att träna, kanske gör det att du mår bättre. Kom bara ihåg att dricka mycket och känn efter hur du mår så du inte plötsligt kollapsar på grund av vätskebrist.

Halsont eller förkylning

Om du är snuvig eller har halsont men är feberfri, mår du ändå bäst av att inte belasta kroppen för mycket. Ditt immunförsvar behöver lugn och ro för att bekämpa infektionen.

Sömnbrist

Om du har sovit dåligt får du förnyad energi och bättre nattsömn av att röra på dig. Dålig sömn under längre tid kan dock medverka till att försämra ditt immunförsvar. Därför bör du inte utsätta dig själv för några större strapatser.

Stress

Motion är effektivt för att bekämpa stress. Träningen hjälper kroppen genom att utsöndra bra hormoner som har lugnande effekt och bekämpar stresshormoner.

Skador

Försök aldrig träna när du har en skada som kräver att du tar det lugnt. Beställ tid hos en läkare eller sjukgymnast och fråga vad som kan rekommenderas för din kropp.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background