Så får du slut på ursäkterna

Det finns massor av bra skäl till varför vi inte alltid tränar som vi egentligen vill. Lär dig fem smarta knep på hur du gör dig fri från de vanligaste bortförklaringarna.

Bortförklaring 1: Du skjuter hela tiden upp träningen till imorgon.
Fråga dig själv om du gillar din träningsform. Om du har en motionsform som gör dig glad (inte bara efteråt, utan under tiden), får du lättare att prioritera den. En träningspartner kan också hjälpa. Det är inte lika lätt att skjuta upp träningen om någon väntar på dig. Skriv även in träningen i kalendern på bra tillfällen då du vet att du har lust att träna.

Bortförklaring 2: Du är alltid för trött för att träna.
Beror tröttheten på att du tränar för mycket redan ska du ta en paus. Är du däremot trött på grund av en stressig vardag, då du använder huvudet för mycket, gör du rätt i att ignorera tröttheten. Den är inte fysisk, även om du känner det så. Tänk på att energin kommer tillbaka när du har tränat. Lova dig själv att du får gå hem efter tio minuters motion, om du fortfarande är för trött.

Bortförklaring 3: Du har tråkigt när du tränar.
Du kan naturligtvis välja att släppa din motionsform helt och hitta på något roligare. Du kan även få massor av ny spänning genom att träna på ett annat sätt inom den motionsform som du valt. Spring terränglöpning istället för landsvägslöpning, träna CrossFit istället för styrketräning i maskiner, eller anmäl dig till dansträning istället för att ta samma stepklass igen.

Bortförklaring 4: Du hatar att ta dig ut i regn, köld och blåst.
Om du föredrar att träna utomhus, så investera i nödvändig utrustning på en gång. Du kan få fantastiskt funktionella träningskläder som skyddar mot alla sorters väder. Har du ändå svårt att motivera dig, så kom ihåg att vädret alltid ser värre ut när du tittar ut, än det vanligtvis är. Det kan vara en äventyrlig upplevelse att springa i djupa vattenpölar eller se snön dala i ljuset från gatubelysningen.

Bortförklaring 5: Familjen ger dig dåligt samvete.
Lägg märke till hur mycket energi och mindre stress du utstrålar när du tränat. Det kommer säkert ge dig kraft att prioritera dig själv med gott samvete. Dessutom kan du även träna tillsammans med familjen. Det finns en mängd möjligheter. Åk ut i skogen och träna intervaller, en lång cykeltur eller lite styrketräning med hjälp av träden som blir en rolig lek, som alla får glädje av.