Vilken löpstil har du?

När vi pratar om löpning finns det tre olika typer av fötter. Du kan inte själv se vilken du har. Men det sätt du sliter skorna på kan ge dig en ledtråd. Och en specialist kan avgöra det genom att titta på din fot och sättet du springer på.

Löpstil

LÖPSTIL Din löpstil är avgörande för vilken typ av löpsko du bör springa i – men vet du vilken löpstil du har? Läs om 3 vanliga löpstilar här.

Löpstil

Fotskannern är mycket användbar för att få reda på vilken fottyp du har. Skannern mäter hur du landar och skjuter ifrån med foten och avslöjar var trycket på foten är hårdast. Bilderna här är gjorda med fotskanner och rött visar var trycket är störst. En fotskanner hittar du i speciallöpbutiker samt i samband med större löpevent.

Det spelar roll vilka löparskor du springer i. Därför har vi samlat allt du behöver veta innan du köper löparskor.

Löpstil nr 1: Överpronation

Foten roterar inåt

I samband med löpning kan fötter delas in i tre typer. Det finns ett enkelt sätt att se vilken fottyp man har - ta av dig skorna och se efter hur du sliter på sulorna. Specialister kan också avgöra fottypen genom att se på foten och sättet man springer på.Den här foten överpronerar, det vill säga roterar för mycket inåt. Trycket på foten är alltså störst på insidan. Kvinnor och personer med lågt fotvalv pronerar ofta. Om man tittar på ett par skor som tillhör någon som överpronerar så lutar mot varandra om man tittar på dem bakifrån.

Vilken sko? Du behöver en antipronationssko. Den är byggd så att den ger extra stöd på insidan och hindrar foten från att pronera. Den har en kil under hålfoten så att foten rätas upp lite. Slutligen har den en styv hälkappa som håller foten på plats.

Löpstil nr 2: Underpronation

Foten roterar utåt

Den här löparen landar på utsidan och fortsätter längs utsidan tills han skjuter ifrån igen. Personer med hög vrist och hålfot underpronerar ofta. På gamla skor syns det att de är extra slitna på utsidan.Vilken sko? Underpronerar du behöver du skor med god stötdämpning - framför allt längst fram så att foten inte tvingas ytterligare utåt. Skon ska vara fotriktig - gärna med en bred rundad framfot - och ingen kil i hålfoten. Antisupinationsskor kan dock vara svåra att få tag i.

Löpstil nr 3: Neutral fot

När foten inte faller åt något håll

Har du en neutral fot roterar den varken inåt eller utåt - och sliter därför inte heller extra på leder och senor. Du landar på utsidan av hälen, rullar vidare över mellanfoten och skjuter ifrån över stortån. Dina gamla slitna skor står relativt rakt om du ställer dem vid sidan av varandra och studerar dem bakifrån.

Vilken sko? En neutral löparsko ska ha jämn hårdhet i mellansulan så att den inte tvingas till någon sida. Den ska också ha en åtsittande, styv hälkappa som håller foten på plats.

De mest lästa artiklarna just nu
Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Hälsa

TOPP 10: De bästa källorna till kalium

Yogaövningar

Krigare 2

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Mer om Löpning
Löpning

Kan 1 kilometer om dagen göra dig till en löpare?

Löpning

6 styrkeövningar som gör dig till en bättre löpare

Annons

Få hjälp med dina onda fötter

Löpning

Så här får du de bästa löpturerna i sommarvärmen

Löpning

Vilken app ska du springa med när Endomondo stänger ner?

Löpning

Snabbt eller långt?

Löpning

En enkel förändring skonar löparkroppen

Löpning

Mät din löprunda med I FORMs "Mät din runda"

Löpning

Løbebånd – sådan bruger du det bedst

Löpning

Kvinnorna springer ifrån männen

Löpning

Så enkelt effektiviserar du din löpning

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen