Varför får jag mjölksyra i benen när jag springer?

Fråga:

Varför får jag mjölksyra i benen när jag sprungit bara 100–200 meter? Det händer varje gång även om jag värmer upp noggrant och håller nere farten.

Svar:

När du går över från gång till löpning tar det ett par minuter för kroppen att aktivera kretsloppet och musklerna. Under den tiden springer du med ett syreunderskott som tvingar kroppen att arbeta anaerobt (det vill säga utan syre), och då produceras slaggprodukter som gör att musklerna bränner och det känns som om de fylls med mjölksyra.

Du förebygger syran i benen genom att värma upp noggrant, det troligaste skälet till mjölksyra i dina ben är troligen att du inte värmer upp tillräckligt innan. En lämplig uppvärmning aktiverar kretsloppet och de muskler du använder när du springer, så att kroppen blir redo för den extra belastningen som löpning utgör jämfört med en promenad.

När du värmer upp kan du med fördel följa detta ”recept”:

Börja med en rask promenad som efter ett par minuter övergår i mycket långsam jogging, vilket gör att pulsen ökar långsamt. Fortsätt jogga, men börja nu med låga knälyft och sparkar bakåt i 2–3 minuter, så att du får igång dina leder och senor. Slutligen ska du runda av uppvärmningen med fyra etapper då du på en sträcka på cirka 50 meter gradvis ökar hastigheten och håller den under 25 meter och därefter fortsätter med jogging. För varje sådan etapp ökar du farten så att du till sist springer i relativt högt tempo.

Uppvärmningen smörjer maskineriet genom att lura kroppen att producera mer ledvätska som smörjer lederna så att de blir förberedda. Om du satsar på denna noggranna uppvärmning innan du springer iväg, kommer du troligtvis att slippa mjölksyra i benen.

De mest lästa artiklarna just nu
Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Styrkeövningar

1. december

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Psykologi

Lär dig att släppa dina orostankar

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Nyttiga snacks

Så tacklar du kvällssuget

Kostråd

Kan man äta havregrynsgröt till middag?

Psykologi

Varför kan jag inte känna igen människor?

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Mer om Löpning
Löpning

Kan 1 kilometer om dagen göra dig till en löpare?

Löpning

6 styrkeövningar som gör dig till en bättre löpare

Annons

Få hjälp med dina onda fötter

Löpning

Så här får du de bästa löpturerna i sommarvärmen

Löpning

Vilken app ska du springa med när Endomondo stänger ner?

Löpning

Snabbt eller långt?

Löpning

En enkel förändring skonar löparkroppen

Löpning

Mät din löprunda med I FORMs "Mät din runda"

Löpning

Løbebånd – sådan bruger du det bedst

Löpning

Kvinnorna springer ifrån männen

Löpning

Så enkelt effektiviserar du din löpning

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen