Varför får jag mjölksyra i benen när jag springer?

Fråga:

Varför får jag mjölksyra i benen när jag sprungit bara 100–200 meter? Det händer varje gång även om jag värmer upp noggrant och håller nere farten.

Svar:

När du går över från gång till löpning tar det ett par minuter för kroppen att aktivera kretsloppet och musklerna. Under den tiden springer du med ett syreunderskott som tvingar kroppen att arbeta anaerobt (det vill säga utan syre), och då produceras slaggprodukter som gör att musklerna bränner och det känns som om de fylls med mjölksyra.

Du förebygger syran i benen genom att värma upp noggrant, det troligaste skälet till mjölksyra i dina ben är troligen att du inte värmer upp tillräckligt innan. En lämplig uppvärmning aktiverar kretsloppet och de muskler du använder när du springer, så att kroppen blir redo för den extra belastningen som löpning utgör jämfört med en promenad.

När du värmer upp kan du med fördel följa detta ”recept”:

Börja med en rask promenad som efter ett par minuter övergår i mycket långsam jogging, vilket gör att pulsen ökar långsamt. Fortsätt jogga, men börja nu med låga knälyft och sparkar bakåt i 2–3 minuter, så att du får igång dina leder och senor. Slutligen ska du runda av uppvärmningen med fyra etapper då du på en sträcka på cirka 50 meter gradvis ökar hastigheten och håller den under 25 meter och därefter fortsätter med jogging. För varje sådan etapp ökar du farten så att du till sist springer i relativt högt tempo.

Uppvärmningen smörjer maskineriet genom att lura kroppen att producera mer ledvätska som smörjer lederna så att de blir förberedda. Om du satsar på denna noggranna uppvärmning innan du springer iväg, kommer du troligtvis att slippa mjölksyra i benen.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background