© iStock

Traillöpning - så tacklar du naturens egna hinder

Traillöpning är ett roligt och utmanande sätt att motionera på. Här får du goda råd till hur du bäst kommer över och förbi skogens hinder.

27 februari 2015 av Martin Kreutzer

Traillöpning - lär dig tackla hinder


Löpning uppför branta backar

Vid lätta stigningar kan du springa som vanligt, men när backen blir brantare behövs det mer kraft. Den skapar du genom att luta dig en smula in i backen och fokusera blicken ett par meter framför dig. Spring uppför med kraftfulla, höga knälyft, utan att stegen blir för långa. Det gäller att komma uppåt, inte framåt, med avstamp och landning på framfoten.

Ibland blir backen så brant att det inte går att springa uppåt. Då får du sakta ner och gå. Men det gäller fortfarande att ha ett kraftfullt avstamp. Det får du genom att luta dig lite framåt och placera en hand på vardera låret strax över knäet. Låt armarna följa med benens rörelser naturligt, medan du understödjer avstampet från det främre benet genom att trycka med handen.

Löpning nerför branta backar

När det går nerför gäller det att reglera farten, så du behåller kontrollen, även om tyngdkraften drar i dig. Löptempot styr du med höften. Skjuter du fram den faller kroppen mer framåt, och farten ökar.

Går det för fort så skjut höften bakåt, då dras kroppen inte ner lika fort. Det är en mycket bra övning att variera farten nerför en jämn och lagom brant backe, så du får en känsla för hur du kontrollerar farten.Slappna av i benen, låt armarna agera balansstavar en bit ut från kroppen och rikta blicken 15-20 meter framför dig, så du hela tiden har koll på eventuella hinder

Löpning genom lera

Lerpölar hör helt klart till det mest utmanande med traillöpning. Du riskerar att ramla och stuka foten, men inte med rätt löpstil.

När du kommer till en lerpöl är det en bra idé att stanna upp och bedöma om det är klokt att springa igenom den. Om svaret är ja, gäller det att använda samma teknik som på ishala underlag. Sänk tyngdpunkten genom att sjunka ner i knäna och luta dig lite framåt, så du i värsta fall snubblar framåt och kan ta emot dig med händerna.

Ta korta steg och se till att landa på framfoten. Det minskar halkrisken.

Hoppa över olika naturhinder

många trailrundor bjuder på omkullblåsta träd och små gropar som är som gjorda för att hoppa över. Här är det helt avgörande att du kan se var du landar. Råder det minsta tvivel om underlaget på andra sidan, låt då bli att hoppa.

Små trädstammar och klippor hoppar du lätt över genom att göra ett dynamiskt avstamp och hoppa i en enda löprörelse. Det kräver dock att du kan landa säkert på framfoten som en fortsättning på rörelsen. Om hindret är stort är det en fördel att landa på bägge fötterna efter hoppet. Här kan du också låta den ena handen ta stöd mot trädstammen medan du hoppar över.

Anmäl dig I FORM Loppet direkt - KLICKA HÄR



Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar