Så slipper du hamna i toalettnöd när du springer

Om du plötsligt inte kan hålla dig när du är ute och springer, kan det förstöra alla drömmar om en bra löptid eller få katastrofala följder om du är långt hemifrån. Här hjälper vid dig att slippa detta.

Klassisk grön skylt som visar på nödutgången är omgjord till toalettskylt.

Håll dig till några tumregler och undvik att hamna i en nödsituation på löpturen.

© iStock
  1. Många löpare dricker ända fram till loppet startar, men det är inte növändigt. Sluta dricka cirka en timme innan och nöj dig med att skölja munnen precis innan du ger dig iväg. Du ska självklart vara väl hydrerad – men inte överhydrerad.

  2. Är din löpstil mycket hoppande kan det öka behovet av att gå på toaletten. Föreställ dig att du har ett tak tre cm över huvudet, som du inte får nudda när du springer. Vissa löparklockor har också en funktion som mäter hur mycket du rör dig upp och ner, så du kan öva dig på att minska det.

  3. Det tar lång tid att smälta mat med mycket fett och fibrer. Därför bör du undvika att äta mycket feta såser och friterad mat ett par dagar innan loppet. En biff tar också lång tid på sig. Du kan däremot äta mer bröd än du brukar.

  1. Koffein är både din vän och din fiende. Kaffe och cola piggar upp dig, men de gör dig också mer kissnödig. Kom ihåg att många energidrycker och geler innehåller koffein, vilket kan göra dig kissnödig när du minst behöver det.

  2. Vårt sista tips låter inte så bekvämt och det är det inte heller. Om du har chansen att slå ditt personliga rekord, som du har drömt och slitit för, så kom ihåg att en bra tid kan du leva på resten av livet. Och blöta byxor kan du byta efter målgången.

Hälsosam hela sommaren med I FORM

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Just nu har vi ett specialerbjudande, där du får tillgång till I FORM hela sommaren för endast 49 kr.

ERBJUDANDE: Få 3 månader för 49 kr.


Newsletter background