Annons

Kom i bra löpform till sommaren: De 7 bästa råden från I FORM och Aktiv Träning

Har du svårt att komma i form och hitta motivationen? Vi har valt ut de sju allra bästa tipsen på hur du blir en bättre löpare.

Vill du komma i ditt livs löpform, så att du obesvärat kan ta dig fram under solens strålar inom bara några månader? Då är det en riktigt god idé att ta till dig av smarta råd som gör resan betydligt enklare.

Vi har noga valt ut de sju allra bästa tipsen från tidningarna I FORM och Aktiv Träning om hur du blir en bättre löpare, och alla tipsen hittar du online i appen Wype. Lägg undanflykterna på hyllan och se istället till att komma igång, så går det snart betydligt enklare att snöra på sig skorna och kunna njuta av löpturerna.

1. Se till att dina löparskor är i topptrim

En stor del av löparglädjen sitter i dina löparskor. Om benen ofta känns tunga kan det t.ex. bero på dina skor. Det är viktigt att de passar din kropp och löpstil och då är det viktigt att de inte är för gamla. Löparskor har begränsad hållbarhet, för efter 800-1000 kilometer kommer mellansulan att vara tillplattad. Skorna kommer inte ge den fjädrande effekt som när de var nya och de kommer heller inte att ta udden av de stötar som skickas genom kroppen. Så se till att byta skor i tid och få hjälp att välja rätt.

AktivTräning nr 9/2020

2. Skippa inte intervallerna

Väldigt många som håller på med löpning gör misstaget att de tränar för ensidigt. Den erfarne löparcoachen Martin Kreutzer upplever att många håller sig till medellånga distanser i medelhårt tempo. Det resulterar i medelbra löpform som inte vässas, eftersom det saknas variation. Han rekommenderar därför en blandning av långa, långsamma löprundor och korta, tuffare distanser. Om du drömmer om att bli en snabbare löpare är det helt enkelt in- tervallträning som gäller. Även om det är tufft måste du pressa dig själv om du vill göra markanta förbättringar.

I FORM nr 11/2018

3. Sätt upp ett trillräckligt ambitiöst mål

Löparcoach Martin Kreutzer upplever att många undviker att sätta upp ambitiösa mål. Och om du varken har en plan eller något särskilt att kämpa mot är det lättare att lägga ner träningen eftersom den egentligen inte har något syfte. Om man däremot har ett ambitiöst mål som t.ex. att springa ett halvmaraton eller 5 kilometer på 25 minuter och där man är osäker på om man kommer att klara det, då MÅSTE man verkligen prioritera träning och se till att genomföra den på rätt sätt. Ofta krävs det en tydlig plan med fasta löpardagar och distanser. I FORM nr 11/2018

TIPS: Gör dig redo för mängder av löprundor i sommar med en uppsjö av tips och övningar från I FORM och Aktiv Träning, som du enkelt kan bläddra bland digitalt i appen Wype. Kom igång och testa de första två månaderna för 0 kronor här.

4. Påminn dig själv om att lite är bättre än ingenting

När solen skiner och energin är på topp är det oftast enkelt att snöra på sig löparskorna. Dagar då man känner sig trött eller regnet öser ner brukar snarare soffan och tv-serier kännas mer lockande. Även om blotta tanken på träning känns tung är det faktiskt ett riktigt bra tips att slänga på sig löparkläderna och påminna sig själv om att lite faktiskt är bättre än ingenting. Skippa intervallerna, ta en promenad eller jogga i lugnt tempo. När du väl har kommit iväg kan det rentav bli så att turen blir lite längre än planerat.

I FORM nr. 9/2019

5. Komplettera med styrketräning – och få fart på fötterna

Styrketräning är ett bra komplement till löpträningen om du vill förbättra din form. Styrketräning kan förebygga skador och göra dina senor spänstigare och dina leder stabilare så att du springer lättare och effektivare. De senaste åren har otaliga undersökningar visat att styrketräning förbättrar ett antal parametrar som gör dig till en bra löpare.

AktivTräning nr 9/2020

6. Teama med en löparkompis

Om du har svårt att komma iväg kan din räddning vara en löparkompis. Om ni har fasta
rutiner blir det svårare att boka av, samtidigt som sällskap ofta påverkar kvaliteten på träningspassen. En bra träningskompis kan nämligen bidra till att öka motivationen och få dig att pressa dig lite extra. Det visar en undersökning där 14 testpersoner fick i uppdrag att springa 10 kilometer i två omgångar, först på egen hand och sedan tillsammans med andra. Det visade sig att deras tider blev bättre när de sprang tillsammans och kunde pressa varandra. Dessutom blev det lättare för löparna att hålla humöret uppe under passen.

I FORM nr 14/2020

7. Tävla mot dig själv

Vill du lyckas med din träning och samtidigt ha roligt, är det smart att börja utmana och tävla mot dig själv. Det visar en undersökning från ExerciseBike, där 1000 motionärer tillfrågades om sina träningsvanor och sin motivation. Svaren visade att det är bra att fokusera på att sätta personliga rekord och att de som upplever att de lyckas bäst med sin träning också är de som är mest tävlingsinriktade. Så varför inte förbereda några utmanande tävlingar inför dina kommande löprundor?

I FORM nr. 2/2021

    De mest lästa artiklarna just nu
    Styrkeövningar

    Få starka ben med I FORMs julkalender

    Nyttig mat

    RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

    Kostråd

    Kan man äta havregrynsgröt till middag?

    Styrkeövningar

    1. december

    Bröd

    Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

    Psykologi

    Lär dig att släppa dina orostankar

    Nyttiga snacks

    Så tacklar du kvällssuget

    Psykologi

    Varför kan jag inte känna igen människor?

    Träning

    RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

    Välbefinnande

    Bindväven – 8 övningar som stretchar och masserar

    Mer om Löptips
    Löptips

    Få 3 bra styrketräningsövningar som gynnar dig i löpspåret.

    Löptips

    Corona kan leda till löparskador

    Löptips

    Ny löpare? Så snabbt kan du springa 5 km

    Löptips

    Löptur vs föroreningar – vad vinner?

    Löptips

    9 geniala råd som gör din löprunda lättare

    Löptips

    Starta din egen löparklubb och kom iväg varje gång

    Löptips

    10 TIPS: Få ut mer av dina löprundor

    Löptips

    Är det skadligt att springa när det är kallt?

    Löptips

    5 goda tips för dig som hatar löpning

    Löptips

    Så bra är det att ha en löparkompis

    Newsletter background
    I FORM rekommenderar
    Superfood

    Kolla in våra bästa recept med rödkål

    Förebyggande

    Därför är bastu så hälsosamt

    Psykologi

    Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

    Om I FORM

    Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

    Förebyggande

    Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

    Platt mage

    Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

    Träning

    Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

    Psykologi

    Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

    Styrketräning

    Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

    Träning

    Här är de 5 mest populära träningsprogrammen