Kicki laddar för start

På lördag är det dags, då ska iform.ses bloggare Kicki Kämpelycke springa halvmaran GöteborgsVarvet. Mål: 1 timme och 50 minuter.

Kicki har under hösten och våren följt I FORMs Halvmaratonskola och bloggat om sina förberedelser inför GöteborgsVarvet den 21 maj. Nu är det bara dagar kvar till start och Kicki tar det med ro.

  • Jag kör på som vanligt. Jag har tränat ganska intensivt fram tills nu och det har fungerat bra de två andra gångerna jag sprungit en halvmara, så det ska nog gå den här gången också.

I april sprang du en halvmara på 1,51,20 – du är nära ditt mål nu?

  • Ja men det var mycket mindre och helt annan terräng så vi får se. Jag tycker det är lite jobbigt att trängas och i Göteborg är det ju 58 000 som är med….

Hur har du tyckt att det var att följa Halvmaratonskolan?

  • Det har varit bra, en nyttig grej för mig som aldrig följt något program tidigare. Det som var svårt var när det stod till exempel ”spring 800 meter”, det är svårt att uppskatta hur långt det är, tycker jag. Men jag köpte en klocka med inbyggd GPS som mäter distans och då var det betydligt lättare.

Hur hanterade du träningen i vintras?

  • Det var mest kul att se om kroppen pallade och nu i efterhand märker jag att all löpning i snö stärkte musklerna något ofantligt. Men visst, vissa dagar tänkte jag ”usch ska jag verkligen ut och springa i det här vädret?”.

Ditt bästa tips till andra som är sugna på att springa en halvmara?

  • Ha kul med träningen, det är viktigast. Jag kom in i en svacka för ungefär två och en halv månad sedan. Då bestämde jag mig för att strunta i tiden, att plocka bort pressen och komma ihåg varför jag började springa. Då vänder det.

Vad får vi läsa om i bloggen framöver?

  • Jag har ett nytt mål, Lidingöloppet den 24 september. Det är 30 kilometer långt, det längsta jag sprungit på träning tidigare är 26 kilometer så det kommer handla mycket om träningen inför det.
De mest lästa artiklarna just nu
Psykologi

Så undviker du att vara en people pleaser

Psykologi

Test: Är du en people pleaser?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Menyer

Meny vecka 50: Redo för en röd vecka?

Yogaövningar

Krigare 2

Yogaövningar

Nedåtgående hund

Yoga

10 bra anledningar till att träna yoga

Yogaövningar

Kobran

Motivation till träning

Därför bör du komma 5 minuter innan passet börjar – och andra tips till gymmet

Motivation till träning

10 kvinnor: Så här blir gymträningen lite roligare

Mer om Halvmarathon
Halvmarathon

SJU TIPS: Halvmaraton för nybörjare

Halvmarathon

Halvmaratonskolan – nivå 3

Halvmarathon

Halvmaratonskolan – nivå 2

Halvmarathon

Halvmaratonskolan – nivå 2

Halvmarathon

Halvmaraton – träningsprogram för nybörjare

Halvmarathon

Skriv in dig i halvmaratonskolan

Halvmarathon

Från 5 km till halvmara på 3 månader

Halvmarathon

Räkna ut din halvmaraton-tid

Halvmarathon

Halvmaraton på halva tiden

Halvmarathon

3 genvägar till ditt första halvmaraton

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen