Är det okej att ta pauser?

Är det bättre att springa långsamt utan pauser än att springa snabbare och sedan pausa ibland – med samma sluttid?

Om du vill få bättre kondis ska du växla upp. Långa och lugna rundor lämpar sig bättre för uthållighetsträning.

Svar:

Svaret beror på vad du vill uppnå med din träning. Om målet är att förbättra din kondition är det fördelaktigt att springa fort i små sekvenser och avskilja dem med korta pauser – vi känner igen det som intervallträning. Om träningen är mindre strukturerad med pauser som hamnar lite slumpmässigt och varierar i längd och/eller belastning, så kallas det fartlek, vilket också är riktigt bra träning, men det ger inte riktigt lika bra kondition som intevallträning.

Till dessa två former av intervallöpning finns löprundan som har samma jämna tempo – utan pauser. Ur konditionssynpunkt är den mindre effektiv. I gengäld har den ett par stora fördelar inom helt andra områden. För det första tränar du din förmåga att hålla ett jämnt tempo, under en lugn runda, med kontroll av andningen och där kroppen slappnar av i sina rörelser. Det gör att det så småningom blir enkelt att springa mycket långa sträckor i jämnt tempo, till exempel maraton.

För det andra har de flesta lättare att hitta ett transliknande tillstånd, där hjärnan kopplar bort vardagsstressen och kilometrarna nästan försvinner av sig själva när de springer utan avbrott – ett fenomen som kallas runner’s high. Så i korta ordalag kan man säga: Använd de små, snabba intervallerna för att förbättra formen och de långa till att koppla av efter en stressig arbetsdag.

De mest lästa artiklarna just nu
Sömn

SCHEMA: Så mycket sömn behöver du

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Yogaövningar

Krigare 2

Hälsa

TOPP 10: De bästa källorna till kalium

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Mer om Löpning
Löpning

Kan 1 kilometer om dagen göra dig till en löpare?

Löpning

6 styrkeövningar som gör dig till en bättre löpare

Annons

Få hjälp med dina onda fötter

Löpning

Så här får du de bästa löpturerna i sommarvärmen

Löpning

Vilken app ska du springa med när Endomondo stänger ner?

Löpning

Snabbt eller långt?

Löpning

En enkel förändring skonar löparkroppen

Löpning

Mät din löprunda med I FORMs "Mät din runda"

Löpning

Løbebånd – sådan bruger du det bedst

Löpning

Kvinnorna springer ifrån männen

Löpning

Så enkelt effektiviserar du din löpning

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen