Kan jag träna när jag är överrörlig?

Fråga:

Jag har överrörliga leder. Finns det en motionsform som är bra för mig – och någon jag ska undvika?

Svar:

När du är överrörlig ger dina ledband och senor efter så mycket att du riskerar att överbelasta dem. Om du ofta hamnar i ytterpositioner kommer det att belasta brosket som skyddar benstommen, och när brosket är helt borta kommer delarna i skelettet att röra varandra.

Tillståndet ger smärta och leder till reumatism. Du kan motverka slitaget genom att stärka musklerna kring lederna. Ju starkare muskler, desto bättre förmåga har de att hålla leden på plats. När du styrketränar är det viktigt att du både gör stabiliseringsövningar och balansövningar för hela kroppen, då du tränar de små musklerna, och att du även gör övningar med tyngre vikter, då du tränar kroppens stora muskler.

Om du inte är van att styrketräna kan du kontakta en personlig tränare. Det är extremt viktigt att du tränar med rätt teknik, så att du inte överbelastar lederna när du lyfter tungt. Eftersom du som är överrörlig är mycket smidig, är det ingen bra idé att träna alltför mycket yoga och pilates, eftersom det gör att lederna pressas till positioner där de redan är alltför smidiga.

Du ska inte heller hålla på med vattenaerobics, vattnet sätter press både framifrån och bakifrån på dina leder. Är du därför inte uppmärksam på att du måste böja i lederna finns det risk att dina leder blir översträckta. Detsamma gäller thai bo och boxning.

Alla andra träningsformer kan du ägna dig åt. I synnerhet styrketräning, lättare löpning, cykling och aerobics utan hopp passar för överrörliga leder.

De mest lästa artiklarna just nu
Psykologi

Så undviker du att vara en people pleaser

Psykologi

Test: Är du en people pleaser?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Menyer

Meny vecka 50: Redo för en röd vecka?

Yogaövningar

Krigare 2

Yogaövningar

Nedåtgående hund

Yoga

10 bra anledningar till att träna yoga

Yogaövningar

Kobran

Motivation till träning

Därför bör du komma 5 minuter innan passet börjar – och andra tips till gymmet

Motivation till träning

10 kvinnor: Så här blir gymträningen lite roligare

Mer om Träning
Annons

Enkla och roliga aktiviteter hemma!

Annons

“När jag tränar vaknar jag piggare och har mer ork”

Annons

Gör utomhusträningen kul i höst och vinter

Träning

5 muskler du tränar i roddmaskinen

Träning

Fem skäl till varför tennis är genialt

Träning

Vad kan 10 minuters träning göra? Se Camillas överraskande resultat

Träning

Mette hade inte tid att träna – lösningen var överraskande enkel

Träning

Så lätt hittade Lise träningsglädjen

Träning

Träningsexperiment: “Nu kan jag helt enkelt inte sluta träna”

Träning

10 minuters träning i 8 veckor fick fram träningsglädjen hos Bettina

Träning

De 6 bästa uppvärmningsövningarna innan träning

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen