Low impact och high impact

Low impact

Framför allt nybörjare och människor utan större koordinationsförmåga väljer low impact. Ena foten är hela tiden i golvet och därför är belastningen av knän, fotleder och rygg inte särskilt stor. Low impact är idealisk för dig som måste skona just dessa utsatta kroppsdelar.

Ett vanligt pass består förutom av en ordentlig uppvärmning av en omgång cirkelträning med en del rörelser som nästan alla kan lära sig. Efter nedvarvning, som består av mycket lugnt arbete i pulssänkande tempo, är det dags för en omgång golvövningar, oftast för mage och rygg. Passet avslutas med stretching.

High impact

Redan namnet antyder att det är fråga om mycket hög
intensitet. High impact blandas dock alltid med lite low impact. High impact ger mycket konditionsträning, tempot är högt och övningsserierna svåra och snabba.

Ett high/low-pass är en effektiv väg till hög kaloriförbränning, som i kombination med sunda kostvanor kan ge en ordentlig viktnedgång. Genom att blanda high impact med low kan du träna länge och vid ganska hög intensitet, vilket gör att du förbränner riktigt många kalorier. Den speciellt intensiva high impact-träningen gör dessutom att ämnesomsättningen förblir hög flera timmar efter träningen. Om du har problem med knä- eller fotleder eller tendens till dålig rygg bör du inte ägna dig åt high impact. Även med stödförband kan skadorna förvärras.

De mest lästa artiklarna just nu
Kostråd

Kan man äta havregrynsgröt till middag?

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Motivation till träning

Därför bör du komma 5 minuter innan passet börjar – och andra tips till gymmet

Nyttiga snacks

Så tacklar du kvällssuget

Styrkeövningar

1. december

Dessert

Snöbollar

62,8 kcal
40 minuter
Förebyggande

Varför har jag ont i magen?

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Mer om Fitness
Fitness

Lyckas på gymmet: Träningsplan med 3 program som matchar DITT mål

Fitness

Testa dig själv och få en plan som passar dig: Hur bör du träna på gymmet?

Fitness

Sund, slank eller stark? Så här ska du träna på gymmet för att nå ditt mål

Fitness

Nå ditt mål på gymmet: Här är planen för dig som vill bli starkare

Fitness

Nå ditt mål på gymmet: Här är planen till dig som vill bli sundare

Fitness

Nå ditt mål på gymmet: Här är planen för dig som vill bli slankare

Fitness

Gymplan – stark – program 2

Fitness

Gymplan – stark – program 1

Fitness

Gymplan – sund – program 1

Fitness

Gymplan – stark – program 3

Fitness

Gymplan – sund – program 2

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Förebyggande

Varför kliar det i min hårbotten?

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Nyttiga recept

Gör din egen surdeg

598 kcal
4-6 dagar
Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen

Träningskläder

5 DETALJER: Kolla dessa innan du köper vinterlöpartights

Hälsa

Övervägar du att skaffa en ljusterapilampa?

Fitness

Guide: Lär känna träningsmaskinerna på gymmet