Intervallträning på crosstrainern...

Dags att träna

9 juli 2015 av I FORM-redaktionen

4 januari 2010


Nytt år och fortsatta utmaningar! Jag har skött mig hyfsat bra under helgerna men utan att hålla stenkoll på allt jag stoppat i mig…

Nu är det tillbaka till vardagen som gäller och då blir det också lite lättare att träna ordentligt. Under januari månad har vi lite träningstema här i bloggen. Vi börjar med crosstrainern.

HÄLSOEXPERT IDA REGITZE KRAG KOMMENTERAR:

Crosstrainern (eller ellipsmaskin som i stort sett är detsamma), är en jättebra maskin även om många har en tendens att slappna av lite väl mycket på den.


Vi börjar med tio minuters uppvärmning där pulsen ligger på omkring 55-60 % av max. Efter det kör vi, under de två första veckorna, två minuter långa intervaller med en minuts aktiv paus mellan. Under intervallerna ska pulsen gärna upp på omkring 75 % av max, i pausen omkring 65 % av max.


Vi kombinerar konditionsträningen med styrketräning. För er som bara vill köra uteslutande på crosstrainern finns det ett bra program här.


Hur ser era träningsrutiner ut? Går ni som jag bara på gym eller varierar ni med annan träning?

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar