Dags att träna

Intervallträning på crosstrainern...

4 januari 2010

Nytt år och fortsatta utmaningar! Jag har skött mig hyfsat bra under helgerna men utan att hålla stenkoll på allt jag stoppat i mig…

Nu är det tillbaka till vardagen som gäller och då blir det också lite lättare att träna ordentligt. Under januari månad har vi lite träningstema här i bloggen. Vi börjar med crosstrainern.

HÄLSOEXPERT IDA REGITZE KRAG KOMMENTERAR:

Crosstrainern (eller ellipsmaskin som i stort sett är detsamma), är en jättebra maskin även om många har en tendens att slappna av lite väl mycket på den.

Vi börjar med tio minuters uppvärmning där pulsen ligger på omkring 55-60 % av max. Efter det kör vi, under de två första veckorna, två minuter långa intervaller med en minuts aktiv paus mellan. Under intervallerna ska pulsen gärna upp på omkring 75 % av max, i pausen omkring 65 % av max.

Vi kombinerar konditionsträningen med styrketräning. För er som bara vill köra uteslutande på crosstrainern finns det ett bra program här.

Hur ser era träningsrutiner ut? Går ni som jag bara på gym eller varierar ni med annan träning?

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background