Träningstips för mountainbike

Lär dig rätt teknik för att träna på din mountainbike.

9 juli 2015 av I FORM

Cykla som vatten

"Cykla som vatten" säger en del proffscyklister när de blir tillfrågade om hur man cyklar i svår terräng. Vad de menar är att man ska vara avslappnad och i princip fungera som en fjäder när man far fram över ojämn skogsmark med många rötter.

Sitter eller står du stelt på cykeln så välter du lätt eftersom du motarbetar cykelns rörelser när den rör sig över underlaget.

Du bör inte åka för långsamt nedför en brant backe. Håll en jämn och lagom hög hastighet så tar du dig lättare över stora rötter. Är farten för låg har framhjulet en tendens att stanna vid hindret medan du själv flyger över styret.

Håll en fart som känns säker och använd bromsarna förnuftigt. I ett brant nedförslut skall du inte använda frambromsen. Bromsa bakhjulet och gör det ryckvis. Håller du bromsen intryckt hela tiden så låser du bakhjulet så att det bara släpar i marken. Det ger dåligt grepp och ökar risken för att trilla nedför backen.

Ytterligare en viktig detalj på en mountainbike är viktfördelningen. När du cyklar utför, bör du resa dig upp så att ben och kropp kan följa underlaget. Flytta tyngden så långt bakåt som möjligt på cykeln. Ju brantare backe, desto mer tyngd skall du lägga på bakänden. Ibland måste man stå så att man har sadeln under hakan!

När du skall cykla uppför en slänt bör du byta till en lägre växel, innan du påbörjar stigningen och resa dig i pedalerna. Du bör ha clipspedaler så att har full kontakt med pedalen och både kan trycka nedåt och dra uppåt. Även här är viktfördelningen viktig. Du skall stå långt fram så att framhjulet bevarar kontakten med underlaget och så att bakhjulet inte släpper taget.

Att välja däck är viktigt för en mountainbike. Är marken mjuk skall du välja en sort, cyklar du på klippor skall du välja en annan. Det finns emellertid allrounddäck som klarar i stort sett alla underlag. De kan vara dyra men de håller länge.

Full fart framåt

De flesta reser sig upp och trampar hårdare för att få mer kraft i cykeln när de kommer till en brant backe. På det sättet förbrukar man onödig energi eftersom cykeln ofta börjar vingla. Om du istället sitter kvar på sadeln och lutar dig lite framåt för att minska luftmotståndet går det mycket lättare. Växla sakta ner innan du kommer fram till backen så kan du trampa i samma tempo som tidigare.

Cykla högt upp i terrängen

Om det har regnat mycket - cykla högt upp i terrängen så undviker du lera och vatten som kan vara svårt att cykla i.

Stigar med mängder av små, lösa genar på bör helst undvikas när du tränar mountainbike. Det kan ge stora skador på cykeln och dess växlar.

Något som kan vara mycket ansträngande att cykla på är ridstigar - underlaget består ofta av lös jord eller sand och det är någiot av det svåraste man kan cykla i!

Glöm inte hjälmen

När du tränar mountainbike får du aldrig glömma att ta på dig hjälmen -- oavsett hur löjlig du än må tycka du ser ut. Den ska sitta ordentligt på huvudet och mot pannan - den ska inte sitta löst i nacken. Att ha en hjälm med visir är ingen dum idé för riktig mountainbike-träning, som skydd mot grenar och regn.

Visa hänsyn!

Glöm inte att du inte är ensam i skogen. Kör långsamt när du möter andra, hälsa gärna på dem, respektera dessutom de ställen man inte får köra mountainbike på. Ibland kan det vara svårt att se var det är - men en bra tumregel är att du inte bör göra nya stigar med din cykel eller att köra på djurstigar.

Håll cykeln ren

När du varit ute i skogen och cyklat är det viktigt att rengöra cykeln. Ta fram vattenslangen och spola av den, olja därefter gärna växlar och kedja så motverkar du onödigt slitage.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar