Använd rätt löparkläder i kylan

Det är viktigt att använda ordentliga löparkläder den här tiden på året. Kläderna ska hålla dig torr och varm så att din löprunda blir en angenäm upplevelse, även om det är kallt och blött ute.

Kroppen

Det viktigaste är att du håller kroppen torr och varm. Närmast kroppen ska du därför ha löparkläder av elastiska och svettransporterande material, som polyester eller polydacron. Använd aldrig löparkläder av bomullsmaterial eftersom de håller svetten och kyler ner dig.

Mellanlagret kräver en lite kraftigare och ledigare tröja, även denna får gärna vara tillverkad av ett elastiskt och svettransporterande material.

Det är viktigt att kläderna har platta sömmar så att de inte skaver under din löprunda.

Det yttersta klädlagret ska kunna släppa ut värmen från kroppen men får inte släppa in regn och vind. Bäst är en tunn jacka som andas mycket bra, förslagsvis i nylon eller mikrofiber.

Tips! Skor och kläder får gärna ha reflexer på bröst, rygg, armar och ben - ju fler, desto bättre. Ett säkerhetsljus att sätta på antingen arm eller ben är en bra investering.

Benen

Även löparbyxorna ska vara vara av svettransporterande material. Det bästa är att använda två byxlager; ett undre som effektivt transporterar bort svett och ett yttre vindtätt lager.

Huvudet och händerna

En mössa, eller ett pannband, är ett måste under vinterhalvåret. Ett par tunna handskar i konstmaterial, till exempel fleece, brukar räcka.

Fötterna

Skorna får gärna vara ett halvt till ett helt nummer för stora, så att det finns plats för ett en extra kraftig socka. De får inte klämma för då blir tårna kalla.

Närmast foten bör du ha en svettransporterande socka i till exempel Coolmax polyesterfiber. En så kallad trailsko med grova och mönstrade sulor fungerar bra på framförallt hala underlag.

De mest lästa artiklarna just nu
Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Hälsa

TOPP 10: De bästa källorna till kalium

Yogaövningar

Krigare 2

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Mer om Om I FORM
Om I FORM

Få gratis tillgång till I FORMs digitala träningsuniversum – kolla här vad du får

Om I FORM

Massor av träning och nyttig mat med I FORMs nya digitala universum

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Om I FORM

Det här får du med I FORMs meny

Om I FORM

I FORMs app gör det lätt att leva sunt

Om I FORM

Hämta I FORM-appen här

Om I FORM

Det får du med I FORMs meny

Om I FORM

Läs I FORM digitalt

Om I FORM

Hjälp oss att göra I FORM ännu bättre och vinn hörlurar!

Om I FORM

Vinnare av tidigare tävlingar på I FORM

Om I FORM

Frågor och svar om I FORMs Mät din runda

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen