Annons

Minnesvärda upplevelser

Det har blivit allt mer uppskattat att få uppleva nya saker eller platser, istället för att samla på sig saker. Man skapar nya minnen, samtidigt som man utmanar sig själv på olika sätt. Du kan få en positiv erfarenhet av något som du kanske inte ens är intresserad av till en början.

Genom att skapa minnesvärda upplevelser kan du pressa dig själv utanför din bekvämlighetszon. Du kan träffa nya människor, lära dig nya saker och fördjupa dig fullständigt i en miljö som annars skulle orsaka obehag. Det finns alltid något annat där ute som kan vara skoj eller intressant att utforska.

Det handlar inte om att man inte ska vara nöjd med det man har i dagsläget, utan att man ska våga utmana sig själv emellanåt. Lära sig nya saker om både omvärlden och om sig själv. Både kropp och själ blir starkare, och man förser sig själv med fler erfarenheter och ett större självförtroende.

Utmana dig själv på ett roligt sätt

Oavsett vad du gör betyder upplevelsen mer om du har roligt. Sök efter aktiviteter som gör att du kan påverka dig själv positivt och låta tankarna flöda. Upplevelserna kommer att stanna kvar hos dig för alltid, stora som små, och detta är en anledning till att fler börjar uppskatta aktiviteter för kropp och själ.

Utbudet på olika aktiviteter och upplevelser blir allt större, i synnerhet om du söker i eller närheten av storstäder. Några exempel är kör fyrhjuling på vinterbana, snöskotersafari, modell för en dag och räkfrossa till havs. Det spelar ingen roll om du är ung eller gammal. Det finns aktiviteter och upplevelser för alla åldrar och intressen.

Möjligheterna är oändliga! Det spelar ingen roll om du vill prova något nytt eller njuta av något gammalt: ta en matlagningskurs med annorlunda inriktning, åk hundspann, öl- och ostprovning eller ett äventyr som Escape Room. Det svåraste är att bestämma sig för vad man ska välja eller kanske mer korrekt - vad man ska börja med.

Man kan vara aktiv på många sätt

När det gäller att vara aktiv, så går säkerligen de flestas tankar till att man ska vara fysiskt aktiv, men aktivitet är bra både för kropp och själ. När man utmanar sig själv eller testar något nytt, så får man även så kallad hjärngympa och man bygger även upp sitt självförtroende. Din hjärna kommer att belöna dig med starkare fokus, bättre minne och en ökad förmåga att lära dig nya färdigheter eller begrepp.

Utmana dig själv att prova något du inte har gjort förut. Något som du tycker verkar vara intressant eller roligt att syssla med. Variera dig gärna med aktiviteter för dig själv och i sällskap med andra. Aktiviteter som Segwaytur, Stand Up Paddle Board, Cykla dressin och danskurser är oftast roligare med sällskap.

Det sägs ofta att det är roligare när man är fler, men det är även nyttigt att göra något med sig själv och för sig själv. Gör något som du anser är mer avkopplande att vara ensam, till exempel prova på pistolskytte, helikoptertur, kör världens snabbaste muskelbil, ansiktskur eller grundkurs i foto online.

Olika personligheter - olika aktiviteter

Vi är alla olika och därmed resonerar vi alla olika. Det finns många som inte har svårt för att engagera sig själv, medan andra gärna har med sig ett sällskap när man ska hitta på något. Variera dig på olika sätt, vare sig du är aktiv med något hemma eller utanför hemmet. Engagera dig online, om du föredrar att vara hemma, men bryt gärna detta mönster emellanåt.

Bryt vardagens mönster genom att slänga in lite nyheter och utmaningar. Prova salsakurser eller prova dina matlagningskunskaper i ett kök tillsammans med andra om dessa aktiviteter inte är något du ofta gör. Det är inte viktigt vad du gör - det handlar mer om hur du känner dig när du gör något nytt och annorlunda

    De mest lästa artiklarna just nu
    Dieter

    Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

    Bröd

    Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

    Kostråd

    Vad är ingefära bra för?

    Nyttig mat

    RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

    Superfood

    Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

    Psykologi

    Lär dig att släppa dina orostankar

    Hälsa

    Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

    Styrkeövningar

    Få starka ben med I FORMs julkalender

    Nyttig mat

    Så räknar du om gram till dl

    Träning

    RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

    Mer om Annons
    Annons

    Är du på jakt efter en bostad att hyra?

    Annons

    Träning med kettlebell är skoj och effektivt

    Annons

    Få hjälp med maten i en stressig vardag

    Annons

    Behöver jag en framtidsfullmakt?

    Annons

    Den (kanske) okända mirakelprodukten för vår hälsa

    Annons

    5 topp street styles för 2021/2022

    Annons

    Utlåtanden från specialister: ”Därför tycker terapeuter att detta är den bästa ergonomiska kudden”

    Annons

    Hälsosamma kostråd för regelbunden träning

    Annons

    Glöm inte att återhämta dig mellan varven

    Annons

    Sommaren är till för härliga intressen

    Newsletter background
    I FORM rekommenderar
    Superfood

    Kolla in våra bästa recept med rödkål

    Förebyggande

    Därför är bastu så hälsosamt

    Psykologi

    Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

    Om I FORM

    Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

    Förebyggande

    Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

    Platt mage

    Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

    Träning

    Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

    Psykologi

    Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

    Styrketräning

    Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

    Träning

    Här är de 5 mest populära träningsprogrammen