Annons

Glöm inte att återhämta dig mellan varven

Människokroppen är skapt för att röra på sig och mer eller mindre all rörelse påverkar oss positivt. Även om det inte alltid känns så, till exempel efter att ha skottat snö. Stillasittande aktiviteter och jobb blir allt mer vanligt, vilket bland annat leder till stela muskler.

En vanlig rekommendation är minst 30 minuters fysisk aktivitet om dagen och aktiviteterna kan vara så enkla som promenader. I dagens samhälle är det vanligt förekommande med att man är stillasittande hela dagen. Eftersträva regelbundna pauser, då du utför rörelser för kroppen så den inte blir så stel. Det är viktigt för allas muskler och leder att röra på sig, regelbundet under dagen.

Regelbunden träning av vardagsmotion, balans och rörlighet är en bra investering för din kropp. Utöver detta är det en positiv utmaning för kroppen om den får träna med större motstånd, två - tre gånger i veckan. Starka muskler hjälper både ditt skelett och dina leder. Det blir även mindre risk för belastningsskador. God balans och rörlighet gör att du minimerar risken för skallskador, då du minimerar risken för olika motstånd.

Återhämtning på flera sätt

Oavsett vad man gör så är det även viktigt med återhämtningen. Ju hårdare du tränar, desto viktigare är det med vila. Det är under vilan som musklerna får chans att återhämta sig och sedan byggas upp. För vissa personer är det svårt med att ta det lugnt, men vila behöver inte vara tråkig och det finns många sätt att njuta av vilan.

  • Läs på om Daytrading, kortsiktig handel med värdepapper, och börja så småningom få in vinstpengar. Det behövs en handelsplattform där du sköter din handel ifrån. Läs på om markets.com recension. Markets är en handelsplattform som rekommenderas till många nybörjare. En av deras investeringsprodukter är kryptovalutan Esthereum.

  • Fördjupa dig i tillagning av hälsosam mat. Spendera en del av din vilodag med att göra matlådor med hälsosamt innehåll. Då blir det lättare för dig att fylla på med ny stark energi i din kropp. Detta tillsammans med god sömn är starka grundstenar för kroppens återuppbyggnad och vila.

  • Om du tränar mycket eller har ett jobb där du belastar kroppen på olika sätt, så är du säkert i behov av massage regelbundet. Boka en tid för massage. Se till att det är en massagemetod som passar dina behov.

  • Även om du redan har matlådor hemma, så ta emellanåt tillfället att njuta av nyttig hämtmat. Det uppkommer allt fler alternativ av den typen av hämtmat och ibland kan det vara skönt att koppla av från allt. Då det finns tillfälle bör man låta hela eller en stor del av vilodagen innebära vila från tråkiga måsten. Koppla av och njuta mer av det goda i livet.

    Bli hälsosam och stark med I FORM!

    I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

    På vår sajt och i vår app får du bl a:

    • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
    • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
    • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
    • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

    Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


    Newsletter background