Annons

Glöm inte att återhämta dig mellan varven

Människokroppen är skapt för att röra på sig och mer eller mindre all rörelse påverkar oss positivt. Även om det inte alltid känns så, till exempel efter att ha skottat snö. Stillasittande aktiviteter och jobb blir allt mer vanligt, vilket bland annat leder till stela muskler.

En vanlig rekommendation är minst 30 minuters fysisk aktivitet om dagen och aktiviteterna kan vara så enkla som promenader. I dagens samhälle är det vanligt förekommande med att man är stillasittande hela dagen. Eftersträva regelbundna pauser, då du utför rörelser för kroppen så den inte blir så stel. Det är viktigt för allas muskler och leder att röra på sig, regelbundet under dagen.

Regelbunden träning av vardagsmotion, balans och rörlighet är en bra investering för din kropp. Utöver detta är det en positiv utmaning för kroppen om den får träna med större motstånd, två - tre gånger i veckan. Starka muskler hjälper både ditt skelett och dina leder. Det blir även mindre risk för belastningsskador. God balans och rörlighet gör att du minimerar risken för skallskador, då du minimerar risken för olika motstånd.

Återhämtning på flera sätt

Oavsett vad man gör så är det även viktigt med återhämtningen. Ju hårdare du tränar, desto viktigare är det med vila. Det är under vilan som musklerna får chans att återhämta sig och sedan byggas upp. För vissa personer är det svårt med att ta det lugnt, men vila behöver inte vara tråkig och det finns många sätt att njuta av vilan.

  • Läs på om Daytrading, kortsiktig handel med värdepapper, och börja så småningom få in vinstpengar. Det behövs en handelsplattform där du sköter din handel ifrån. Läs på om markets.com recension. Markets är en handelsplattform som rekommenderas till många nybörjare. En av deras investeringsprodukter är kryptovalutan Esthereum.

  • Fördjupa dig i tillagning av hälsosam mat. Spendera en del av din vilodag med att göra matlådor med hälsosamt innehåll. Då blir det lättare för dig att fylla på med ny stark energi i din kropp. Detta tillsammans med god sömn är starka grundstenar för kroppens återuppbyggnad och vila.

  • Om du tränar mycket eller har ett jobb där du belastar kroppen på olika sätt, så är du säkert i behov av massage regelbundet. Boka en tid för massage. Se till att det är en massagemetod som passar dina behov.

  • Även om du redan har matlådor hemma, så ta emellanåt tillfället att njuta av nyttig hämtmat. Det uppkommer allt fler alternativ av den typen av hämtmat och ibland kan det vara skönt att koppla av från allt. Då det finns tillfälle bör man låta hela eller en stor del av vilodagen innebära vila från tråkiga måsten. Koppla av och njuta mer av det goda i livet.

    De mest lästa artiklarna just nu
    Dieter

    Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

    Bröd

    Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

    Kostråd

    Vad är ingefära bra för?

    Nyttig mat

    RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

    Superfood

    Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

    Hälsa

    Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

    Styrkeövningar

    Få starka ben med I FORMs julkalender

    Träning

    RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

    Nyttig mat

    Så räknar du om gram till dl

    Superfood

    Byt ut isbergssallad mot de här gröna bladen – och få 6 gånger så mycket kostfibrer

    Mer om Annons
    Annons

    Minnesvärda upplevelser

    Annons

    Är du på jakt efter en bostad att hyra?

    Annons

    Träning med kettlebell är skoj och effektivt

    Annons

    Få hjälp med maten i en stressig vardag

    Annons

    Behöver jag en framtidsfullmakt?

    Annons

    Den (kanske) okända mirakelprodukten för vår hälsa

    Annons

    5 topp street styles för 2021/2022

    Annons

    Utlåtanden från specialister: ”Därför tycker terapeuter att detta är den bästa ergonomiska kudden”

    Annons

    Hälsosamma kostråd för regelbunden träning

    Annons

    Sommaren är till för härliga intressen

    Newsletter background
    I FORM rekommenderar
    Superfood

    Kolla in våra bästa recept med rödkål

    Förebyggande

    Därför är bastu så hälsosamt

    Psykologi

    Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

    Om I FORM

    Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

    Förebyggande

    Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

    Platt mage

    Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

    Träning

    Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

    Psykologi

    Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

    Styrketräning

    Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

    Träning

    Här är de 5 mest populära träningsprogrammen